با اصطلاح بازاریابی یادآوری برند بیشتر آشنا شوید

یادآوری برند ٰ؛ اصطلاحی دیگر در بازاریابی

یادآوری برند چیست؟

یادآوری برند یک اصطلاح مربوط به بازاریابی است. یادآوری برند اساسا درصد افرادی است که می توانند برند شما را به یاد بیاورند. به طور کلی، این درصد را می توان از طریق فرستادن و استفاده از یک فرم نظرسنجی و بررسی نتایج شرکت کننده های آن محاسبه می شود. این روش سنتی را می توان به دو دسته ی متفاوت با کمک و بی کمک تقسیم بندی کرد.

Brand Recall با کمک

یادآوری برند با کمک، که همچنین با نام آگاهی از برند نیز شناخته می شود، اساسا به یک کسب و کار کمک می کند تا از برخی برنند های رقیب خود متمایز باشد. این درحالی است که یادآوری برند بی کمک یک دسته بندی مجزا برای تمام محصولات و خدمات خود ارائه می کند و مشتری یا مصرف کننده، برای دسته بندی نام برندی که به ذهنش می رسد را یاد می کند.

چگونه یادآوری برند (Brand Recall) را محاسبه کنیم

به منظور محاسبه ی یادآوری برند، تنها کاری که باید بکنید این است که تعداد افراد شرکت کننده ای که در نظرسنجی نام برند یا کسب و کار شما را به درستی آورده اند را بر تعداد کل شرکت کننده های موجود در نظرسنجی تقسیم کنید.

از آنجایی که نتایج این آمار بر اساس درصد محاسبه می شود، باید در آخر نتیجه ی به دست آمده را در عدد ۱۰۰ ضرب کنید تا نتیجه ی به دست آمده درصد یادآوری برند شما باشد. فرمول کلی این محاسبه به صورت زیر می باشد:

درصد یادآوری برند  = تعداد شرکت کننده هایی که برند شما را شناسایی کرده یا ان را پیشنهاد کرده اند) / تعداد کل شرکت کننده هایی که در نظر سنجی شرکت کرده اند) x100

مثال تصویری

در این قسمت می توانید مثالی از اینکه چطور می توان درصد یادآوری برند را به صورت یک نمودار در دسترس داشت مشاهده کنید.

مزایا و معایب یادآوری برند

مزایای محاسبه ی آمار یادآوری برند

آمار یا متریک محاسبه ی آمار یادآوری برند یک آمار مناسب و کار آمد به منظور شناسایی  و ارزیابی کیفیت و کارآمدی اقداماتی است که یک کسب و کار برای بهبود آگاهی از برند خود انجام می دهد. این متریک یکی از بهترین آمار ها و معیار ها برای آگاهی پیش از خرید به حساب می آید.

معایب محاسبه ی آمار یادآوری برند

یکی از مشکلات و معایب محاسبه ی آمار یادآوری برند این است که این متریک اساسا قصد خرید مشتری را نشان نمی دهد و صرفا به منظور سنجش آگاهی افراد از برند و کسب و کار شما طراحی شده است و همانطور که مشخص است،

آگاهی از وجود چیزی صرفا همیشه منجر به خریدن آن نمی شود. به منظور داشتن دیدی بهتر و دقیق تر نسبت به کارآمد بودن فعالیت های بازاریابی خود، این نکته هائز اهمیت است که آمار یادآوری خود را به تنهایی رصد نکرده و آن را در کنار معیار های کلیدی مربوط به رشد در نظر بگیرید.

نکته ی مهم

همچنین نکته ی دیگری که افرادی که به محاسبه ی این آمار و متریک می پردازند باید در نظر بگیرند این است که نباید این آمار یا متریک را به عنوان نشان گر اصلی رشد خود قرار دهند، بلکه باید به آن با عنوان شاخصی برای آگاهی از اقدامات آگاهی از برند خود نگاه کنند.

بنا بر این در صورتی که نتایج آمار آگاهی از برند شما در شرایط مطلوب و بالایی نسبت به رقبای شما قرار دارد، ممکن است بخواهید هزینه هایی که تا به حال به منظور افزایش و بهبود آگاهی از برند خود می کرده اید را کاهش دهید و آن را صرف امور مهم تری کنید. البته لازم به ذکر است که هرگز نباید امور و فعالیت هایی که به منظور آگاهی از برند صورت می گیرد را به طور کامل متوقف کرد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *