هرآنچه باید درباره ضریب فراگیری بدانید

در این مقاله به بررسی و تحلیل ضریب فراگیری خواهیم پرداخت :

ضریب فراگیری چیست؟

عبارت ضریب فراگیری در حقیقت ترجمه شده ی عبارت انگلیسی Viral Coefficient می باشد. این امار یا متریک بیشتر در حوضه ی مارکتینگ یا بازاریابی کاربرد دارد. در حقیقت، ضریب فراگیری تعداد مشتریان یا مصرف کنندگان جدیدی است که یک مشتری فعلی می تواند برای یک کسب و کار تولید کند.

این آمار می تواند چرخه ارجاع نمایی، که گاها به آن فراگیری نیز گفته می شود و می تواند میزان رشد یک کسب و کار را افزایش دهد را سرعت می بخشد. در حقیقت فراگیری (به انگلیسی Virality) نوعی انگیزه ی طبیعی و ذاتی برای مشتریان و مصرف کنندگان است و باعث می شود که آنها کسب و کار شما را به دوستان، خانواده و همکاران خود معرفی کنند که همین امر می تواند باعث افزایش فروش شما، و در نتیجه رشد کسب و کار شما شود.

چگونگی محاسبه ی ضریب فراگیری

چگونگی محاسبه ی ضریب فراگیری

همانطور که تا به حال درک کرده اید، ضریب فراگیری یکی از آمار های مهم برای هر کسب و کاری می باشد.

به منظور محاسبه ی ضریب فراگیری محصولات یا خدمات خود، شما به سه آمار و عدد نیاز دارد که شامل تعداد مشتریان و مصرف کنندگان فعلی، تعداد دعوت نامه های فرستاده شده ( شامل ارجاع ها، اشتراک گذاری ها و هر چیزی که به منظور دعوت نامه برای استفاده از خدمات و محصولات شما می باشد) و نرخ تبدیل آن دعوت نامه ها می باشد.

محاسبه ضریب فراگیری با روش جدید

پس از محاسبه ی این اعداد و ارقام، کاری که باید بکنید این است که تعداد مشتریان و مصرف کنندگان فعلی خود را در تعداد دعوت نامه های فرستاده شده توسط مشتریان فعلی تان ضرب کرده و نتیجه ی به دست آمده را ضرب در درصد نرخ تبدیل خود کنید و در نهایت، نتیجه ای که از این عملیات ها به دست آورده اید را بار دیگر در تعداد مشتریان و مصرف کنندگان فعلی تان ضرب کنید تا ضریب فراگیری خود را به دست آورید. همچنین می توانید فرمول این محاسبات را نیز در ادامه مشاهده نمایید.

ضریب فراگیری محصولات یا خدمات = [تعداد مشتریان فعلی x تعداد دعوت نامه های فرستاده شده توسط مشتریان فعلی x درصد نرخ تبدیل] / تعداد مشتریان فعلی

مثال تصویری

در زیر این قسمت می توانید مثال هایی درباره چگونگی قرار گیری ضریب فراگیری محصولات و خدمات را در قالب یک نمودار مشاهده کنید.

مزایای محاسبه ی ضریب فراگیری

ضریب فراگیری شاخص و آمار خوبی است که به شما اطلاعات مفیدی در زمینه ی رشد کاریتان می دهد. این آمار در حقیقت نتیجه ی کیفیت خود محصول یا خدمات شما می باشد. بنا بر این، بهبود و افزایش ضریب فراگیری نیازمند این است که ابتدا بتوانید کیفیت محصولات و خدمات خود را ارتقا دهید.

محصولات فراگیر

اکثر محصولات فراگیر را آنهایی تشکیل می دهند که تنها درصورتی که به اشتراک گذاشته شوند به موفقیت می رسند. همچنین این آمار روشی بسیار مناسب برای بازاریاب ها بوده و به آنها کمک می کند تا رشد کلامی و دهان به دهان خود را اندازه گیری کرده و پیشبینی کنند که خود این امر یکی از موثرترین کانال های بازاریابی موجود در حال حاضر می باشد.

بیشتر بخوانید :‌با اصطلاح بازاریابی یادآوری برند بیشتر آشنا شوید !

معایب محاسبه ی ضریب فراگیری

اگر چه ضریب فراگیری یک آمار و متریک مربوط به زمینه ی بازاریابی می باشد، اما این آمار، آماری نیست که بخش مروبط به بازاریابی بتواند به تنهایی در آن تغییر ایجاد کند. به طور طبیعی، فراگیری چیزی است است که به منظور رسیدن به موفقیت و رشد کردن، باید در خود محصولات یا خدمات یک کسب و کار نهادینه شود.

همچنین یکی دیگر از نکاتی که باید به مورد توجه قرار بگیرد زمان چرخه ی فراگیری می باشد. زمان چرخه ی فراگیری اساسا به مدت زمانی می گویند که یک مشتری از دوستان خود دعوت می کند، و دوستان و آشنایان و افراد دعوت شده به مشتریان شما تبدیل می شوند. به طور کلی هر چه زمان چرخه ی فراگیری کوتاه تر باشد، کسب و کار شما نیز با سرعت بیشتری پله های رشد و ترقی را طی خواهد کرد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *