بازاریابی چیست و اهمیت آن در کسب و کار

مفهوم بازاریابی و اهمیت آن در کسب و کار

بازاریابی، به کارهایی گفته میشود که یک شرکت برای خرید یا فروش محصولی یا سرویسی انجام میدهد. بازاریابی عمدتا شامل تبلیغات، فروش و تحویل محصولات به مشتری است. افراد و کارکنانی که در بخش بازاریابی شک شرکت کار میکنند، تلاش میکنند تا با کار هایی مانند استفاده از شعار های تاثیر گذار، طراحی منحصر به فرد، بسته بندی جالب توجه، استفاده از اعتبار افراد سرشناس و معروف، و استفاده از رسانه توجه مشتریان و مصرف کنندگان خود را حلب کنند و آنها را به خرید محصولاتشان ترغیب کنند.

بازاریابی به چه صورت انجام می شود؟

بطور کلی، بازاریابی یا مارکتینگ شامل تمام کار ها و چیز هایی است که یک شرکت برای جذب مشتری و حفظ رابطه خود با آنها بکار میگیرد.

شما میتوانید بسته به نوع کسب و کارتان، و نوع ارتباطی که با مشتری های خود دارید، کار های زادی در این رابطه انجام دهید. حتی کار های هرچند کوچک مانند نوشتن یک رابطه ی تشکر و قدردانی از مشتریان، تماس گرفتن با آنها برای پرسیدن نظرشان درباره کالا یا خدمات شما، دریافت انتقادات و پیشنهادات، یا حتی در صورت امکان کار هایی مانند وقت گذرانی با آنها، دعوت آنها برای قرار ملاقات، دعوت به میهمانی شام یا انجام کاری تفریحی مانند بازی کردن گلف، همه و همه به حفظ مشتری شما کمک میکند و نوعی بازاریابی است.

دلیل اهمیت بازاریابی چیست؟

بازاریابی یکی از مهمترین کارهایی است که یک کسب و کار میتواند به آن بپردازد.

بازاریابی نه تنها باعث شناخته شدن و آگاهی از برند شما می شود، بلکه میتواند باعث افزایش فروش شما، پیشرفت کسب و کارتان و ارتباط شما با مشتریان شما میشود. بطور کلی بازاریابی منافع زیادی برای کسب و کار شما دارد که صاحبان هر کسب و کاری باید به آنها توجه داشته باشند. با ما همراه باشید تا به بررسی برخی از دلایل ضرورت بازاریابی بپردازیم.

بازار یابی باعث افزایش آگاهی از شما می شود

در اولین قدم، بازاریابی برای افزایش آگاهی مشتریان شما میشود. درست است که شما از زیر و بم محصول و خدماتی که عرضه می کنید آگاهی کامل دارید، اما آیا مشتریان شما هم اطلاعات کافی از آنچه شما در اختیارشان قرار میدهید را دارند؟ برای اینکه بتوانید محصولات و سرویس ها یا خدمات خود را به فروش برسانید، در ابتدا لازم است که مشتری و مصرف کننده مورد نظر شما اطلعات کافی درباره کارایی و نحوه کارکردن آنچه شما به فروش می رسانید داشته باشد. بازاریابی موثر ترین کار برای به اشتراک گذاشتن ارزش هایتان با مشتریانتان است که میتواند این امر را برای آنها بسیار جالب و به یاد ماندنی کند. اگر آگاهی و شناساندن محصولتان به مشتریان در لیست اولویت های شما قرار دارد، باید بازاریابی را نیز در این لیست قرار دهید.

باعث برابری شما با رقبا می شود

پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن ابزار های جدید برای برقراری ارتباط، بازاریابی را از همیشه آسان تر و مقرون به صرفه تر کرده است. شبکه های مجازی و ایمیل ها، دسترسی به مشتریان و مصرف کنندگان را از همیشه راحت تر و به صرفه تر کرده است که به این امر بازاریابی هوشمند میگویند.

بازاریابی هوشمند حتی میتواند به صاحبان کسب و کار های کوچک و متوسط قدرت برابری با رقیبان بزرگ و شناخته شده را بدهد.در واقع، صاحبان کسب و کار کوچک حتی ممکن است بتوانند از رقیبان بزرگ تر خود پیشی بگیرند. صاحبان کسب و کار کوچک، بدلیل کوچک بودن کسب و کارشان وقت بیشتری برای توجه به فرد به فرد مشتریان و خواسته های آنها از طریق شبکه های مجازی دارند.

به یاد داشته باشید که مشتریان مدرن، به تجربه و کیفیت بیشتر از قیمت اهمیت میدهند و اینگونه ارتباطات فردی با مشتریانتان میتواند آنها را بیشتر از کسب و کار های بزرگ، جذب شما کند.

بازاریابی برای پایداری شما لازم است

به یاد داشته باشید که بازاریابی برای حفظ و وجود کسب و کار شما امری واجب است. بازاریابی چیزی است که یک کسب و کار برای حفظ ارتباط خود با مشتریان باید بطور روزانه انجام دهد و آن را مدیریت کند. مارکتینگ یا بازاریابی، مانند غذا برای انسانهاست، و برای زنده ماندن کسب و کار ها، و همچنین نگه داشتن و حضور مشتریان ضروری است. لذا بازاریابی چیزی نیست که تنها یکبار انجام شود، بلکه یک امر همیشگی و مورد نیاز است.

بازار یابی ارتباط شما را حفظ می کند

ارتباط با مشتری قلب هر کسب و کاری است، این موضوع برای کسب و کار های کوچک بیشتر هائز اهمیت است. بازار یابی به منظور حفظ ارتباط شما با مشتری، پس از آنکه از فروشگاه شما خارج می شود صورت می گیرد. در گذشته ارتباط کسب و کار ها با مشتریان تنها حضوری بود. برای مثال، شما وارد پیتزا فروشی می شدید، با صندوق دار صحبت میکردید، با گارسون معاشرت و مشورت میکردید، با صاحب مغازه صحبت می کردید و … . اگرچه این نوع ارتباط با مشتری هنوز هم وجود دارد و موثر است، اما امروزه کافی نیست. شما باید خارج از محل فروش خود نیز با آنها ارتباط داشته باشید. اینجا جایی است که بازار یابی به کار می آید. شما میتوانید از طریق ایمیل ها، اس ام اس، یا فضای مجازی، ارتباطی هرچند اندک با آنها داشته باشید و برای مثال لیست قیمت های جدید خود را ارسال کنید، ساعات کاری خود را به آنها بگویید، آنها را از تخفیف ها و جشنواره های خود مطلع کنید و یا هرگونه محتوایی که میتواند ارتباط شما را با آنها حفظ کند را در اختیارشان بگذارید.

مشتریان مایلند تا با برند شما ارتباط داشته باشند و هدف بازار یابی دقیقا همین است.

بازاریابی باعث افزایش فروش می شود

بازاریابی از آن جهت هائز اهمیت است که باعث می شود فروش ما افزایش یابد.هدف اصلی و پایه ی هر کسب و کاری این است که به پول برسد ، و بازاریابی راهی موثر و ضروری برای رسیدن به این هدف است.

 متخصصان کسب و کار بار ها اظهار داشته اند که بسیاری از کسب و کار و شرکت ها موفق، اگر بازاریابی موفقی نداشتند از بین می رفتند چرا که فروش شما به بازار یابی مناسب و تاثیر گذار بستگی دارد.

درست است که داشتن محصول با کیفیت و مناسب امر مهمی در فروش است، اما اگر مردم از آنچه شما در می فروشید و در اختیارشان قرار میدهید آگاهی نداشته باشند چطور میتوانید محصول با کیفیت و خدمات موثر خود را به فروش برسانید؟

کسب و کار موثر

کسب و کار موثر امر مهمی است. اگر شما آن را سبک و خالی از اهمیت قلمداد کنید، بطور قطع با شکست رو به رو می شوید. صاحبان کسب و کار های کوچک بخصوص باید بازار یابی قدرتمندی داشته باشند و در آن محتوایی تولید کنند که افراد را جذب خود کند، و آنها را وادار به خرید نماید.

کسب و کار به فروش شما، و فروشتان به کسب و کار شما کمک می کند. آیا هدف کسب و کار شما چیزی غیر از این است؟

بازار یابی باعث گسترش شما می شود

بازاریابی استراتژی مهمی برای تضمین حفظ، پیشرفت و گسترش شما می شود. اینکه حفظ مشتریان فعلی شما باید در اولویت اول کار شما قرار داشته باشند، حرف درستی است اما بازاریابی میتواند به شما کمک کند تا تعداد مشتریان خود را افزایش دهید.

کارهایی کوچک مانند فعالیت در فضای مجازی، ارسال ایمیل و کارهای دیگر که پیش تر گفته شد، نه تنها می تواند باعث حفظ ارتباط و نزدیکی شما با مشتریان فعلی شما شود، بلکه میتواند شما را به افراد بیشتری بشناساند و مشتریان بیشتری برای شما جذب کند.  در اصل، بازار یابی باعث تثبیت حضور کسب و کار در آینده، میان مشتریان قدیمی و جدید می شود

بازار یابی آنلاین چیست؟

بر اساس آمار ها و مطالعات به عمل آمده در خصوص بازاریابی و کسب و کار های اینترنتی در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۵، ۷۰ درصد از مردم آمریکا بصورت ماهانه، و ۳۳ درصد از آنها بطور هفتگی خرید خود را از طریق فروشگاه های اینترنتی و آنلاین انجام می دهند.

متخصصان امور مالی و اجتماعی معتقدند که این میزان خرید نه تنها در دنیا رو به افزایش است، بلکه به گفته آنها انتظار میرود این میزان تنها در ایالات متحده و تا سال ۲۰۲۰، از حدود ۴۴۵ میلیارد دلار به حدود ۶۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد. آنها معتقدند این میزان تا سال ۲۰۲۷ به حدود سالانه ۱ تریلیون دلار خواهد رسید.

این آمار ها نشان میدهد که کسب و کار های اینترنتی بطور گسترده ای رو به افزایش هستند و افرادی که هنوز به کسب و کار های سنتی مشغول هستند لازم است تا از ابزار های اینترنتی مانند شبکه های مجازی و اجتماعی و تبلیغات دیجیتالی بر روی وبسایت ها و نرم افزار ها و فروم های اینترنتی استفاده کنند. امروزه بازار یابی اینترنتی عنصری حیاتی برای کسب و کار شماست.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *