توضیح مختصری درباره رضایت مشتری؛ رضایت مشتری چیست ؟

رضایت مشتری

رضایت مشتری چیست؟

رضایت مشتری یکی از مهم ترین مسائل در امور کاری بوده و بی شک کمتر کسب و کاری در دنیا وجود دارد که به رضایت مشتریان خود اهمیت ندهد. در حقیقت، رضایت مشتری به میزان خوشنودی و لذت یک مشتری، پس از استفاده یا هنگام استفاده از محصولات یا خدمات یک کسب و کار

یا کمپانی گفته می شود.

در دنیای کسب و کار، راه های زیادی وجود دارد که مدیران و مسئولان مربوط به بخش مشتریان می توانند با استفاده از آنها، میزان رضایت مشتریان یا مصرف کنندگان خود را بسنجند. در مقاله ای که اکنون درحال مطالعه ی آن می باشید، ما قصد داریم تا به معرفی برخی از این راه ها بپردازیم. این راه ها شامل موارد زیر می  باشند:

استفاده از فرم های نظرسنجی

فرم های نظرسنجی را شاید بتوان یکی از بهترین راه های پی بردن به میزان رضایت مشتریان دانست. این فرم ها یکی از موثر ترین و کم هزینه ترین راه ها برای گرفتن نظرات و انتقادات از سوی مشتریان، و همچنین میزان کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده توسط کسب و کار ها می باشد. استفاده از سوالاتی نظیر سوالات چند گزینه ای، و سوالاتی که افراد از طریق آنها به شما امتیاز دهند می تواند یکی از موثر ترین راه ها برای دانستن نظر آنها درباره کسب و کار شما باشد.

استفاده از شاخص های مربوط به رضایت مشتری

رضایت مشتری یک فاکتور مهم برای فهمیدن میزان خوشنودی مشتریان از یک کسب و کار می باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته در زمینه ی اهمیت رضایت مشتریان، ثابت شده است که بیش از ۷۸ درصد از کسب و کار هایی که در ۵ سال ابتدای کار خود با شکتس رو به رو شده اند دارای ضعف در زمینه ی جلب رضایت مشتریان خود بوده اند.

به منظور به دست آوردن میزان رضایت مشتریان شاخص هایی وجود دارد که کسب و کار های زیادی از آنها استفاده می کنند. این شاخص ها شامل موارد زیر می باشد:

نمره خالص ترویج کنندگان Net Promoter Score

نمره خالص ترویج کنندگان در حقیقت در حقیقت میزان و درصد مشتریانی را نشان می دهد که کمپانی یا کسب و کار شما را به دوستان، خانواده یا همکاران خود معرفی می کنند. این شاخص و متریک یک ابزار مهم برای تعیین میزان رضایت مشتریان و کیفیت تجربه ی آنها می باشد.

بیشتر بخوانید : نرخ از دست دادن سرمایه یا سوخت سرمایه چیست ؟ !

شما می توانید از این روش، تنها با پرسیدن یک سوال ساده مانند «از شماره ۱ تا ۱۰، چقدر امکان دارد که ما را به نزدیکان و اطرافیان خود معرفی کنید؟» از این متریک و شاخص استفاده کنید.

شاخص رضایت مشتری (Customer Satisfaction Score)

 شاخص رضایت مشتری یک ابزار مهم است که به شما کمک می کند تا بدانید که توانسته اید مشتری خود را راضی نگه دارید، یا انتظارات آنها از کسب و کار شما براورده نشده است. این شاخص معمولا از طریق فرستادن یک فرم یا نظر سنجی به مشتریان صورت می گیرد. شما می توانید یک فرم نظر سنجی را برای مشتریان یا مصرف کنندگانی که به تازگی از شما خرید کرده اند ارسال کرده و از آنها بخواهید تا میزان رضایت خود از محصول یا سرویس شما را از عدد یک (خیلی راضی) تا عدد پنج (کاملا ناراضی) به شما ابلاغ کنند.

نرخ از دست دادن مشتریان

از دست دادن مشتریان اساسا به حالتی می گویند که یک مشتری یا مصرف کننده، خرید خود از کسب و کار یا کمپانی شما را متوقف می کند و اساسا ارتباط شما با این مشتری قطع می شود. به منظور به دست آوردن نرخ از دست دادن مشتریان، کاری که باید انجام دهید این است که تعداد مشتریان از دست رفته ی خود را، بر تعداد کل مشتریان خود در یک بازه زمانی مشخص تقسیم کنید. به یاد داشته باشید، از آنجایی که این آمار به صورت درصد بیان می شود، پس از انجام تقسیم باید عدد به دست آمده را در عدد صد ضرب کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *