نسبت طول عمر مشتری به هزینه جذب مشتری در کسب و کار

نسبت طول عمر مشتری به هزینه جذب مشتری

نسبت طول عمر مشتری به هزینه جذب مشتری چیست

به منظور درک ارزیابی نسبت طول عمر مشتری به هزینه جذب مشتری، ما ابتدا باید دو مفهوم را تجزیه و تحلیل کرده و درک کنیم و این دو مفهوم ارزش طول عمر یا LTV (به انگلیسی Lifetime Value) و هزینه جذب مشتری یا CAC (Customer Acquisition Cost) می باشد.

ارزش طول عمر (LTV) چیست

ارزش طول عمر (LTV) که برخی اوقات با عنوان ارزش طول عمر مشتری یا CLV (به انگلیسی Customer Lifetime Value) نیز نامیده می شود، اساسا متوسط درآمدی است که یک مشتری یا مصرف کننده پیش بینی می شود که در طول زمان استفاده از محصولات و خدمات کسب و کار شما تولید کند.

هزینه جذب مشتری چیست ?

هزینه جذب مشتری چیست

هزینه جذب مشتری که به آن مختصرا CAC می گویند، مخفف شده ی عبارت انگلیسی Customer Acquisition Cost می باشد. هزینه جذب مشتری به زبان ساده هزینه ای است که یک کسب و کار و یا استارتاپ، باید برای جذب کردن یک مشتری از طریق روش های مختلف بازاریابی و تبلیغات به دست می آورد.

محاسبه کردن نسبت ارزش طول عمر به هزینه جذب مشتری می تواند به کسب و کار ها کمک کند تا بدانند که چقدر پول و هزینه برای به دست آوردن و جذب یک مشتری باید صرف کنند. علاوه بر آن، محاسبه کردن این نسبت می تواند نشان دهد که شما بیش از حد درحال پرداخت هزینه هستید، یا به دلیل عدم هزینه پول کافی، درحال از دست دادن فرصت های پیش روی خود می باشید.

چطور نسبت طول عمر مشتری به هزینه کسب مشتری را محاسبه کنیم

چطور نسبت طول عمر مشتری به هزینه کسب مشتری را محاسبه کنیم

میزان طول عمر مشتری را می توان به چندین طریق محاسبه کرد که از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای کسب و کار های SaaS:

ارزش طول عمر مشتری = میزان درآمد ماهانه توسط هر مشتری x تعداد ماه های طول عمر مشتری

همچنین می توانید از فرمول زیر نیز استفاده کنید:

ارزش طول عمر مشتری = میزان درآمد ماهانه توسط هر مشتری / میزان کاهش ماهانه

برای شرکت های تجارت الکترونیک

ارزش طول عمر مشتری = ارزش متوسط هر سفارش x تعداد دفعات خرید مشتری x متوسط تعداد ماه های نگهداری و حفظ مشتری

برای نرم افزار های تلفن همراه

برای محاسبه میزان ارزش طول عمر مشتری برای نرم افزار ها و برنامه های تلفن های همراه، نکته ای که باید بدانید این است که در این محاسبه اضافه کردن ارزش ارجاع مشتریان اختیاری می باشد.

ارزش طول عمر مشتری = ارزش متوسط هر کاربر x (1/نرخ کاهش ماهانه) + ارزش ارجاع

به منظور محاسبه ی دقیق تر ارزش طول عمر، می توانید از یکی از فرمول های زیر، که در آن سود نا خالص نیز در محاسبات در نظر گرفته شده است را به کار بگیرید.

ارزش طول عمر = متوسط درآمد مکرر ماهانه به ازای هر حساب کاربی x (1/نرخ کاهش ماهانه) x سود ناخالص بر حسب درصد

ارزش طول عمر = متوسط درآمد مکرر سالانه به ازای هر حساب کاربری x(1/نرخ کاهش ماهانه) x سود ناخالص بر حسب درصد

ارزش طول عمر = ارزش متوسط هر سفارش x تعداد تکرار خرید ها x تعداد ماه های نگهداری و حفظ مشتری x سود ناخالص

چطور هزینه جذب مشتری را حساب کنید

به منظور محاسبه ی هزینه ی جذب مشتری، تنها کافی است طبق فرمول زیر هزینه ی کلی که برای تبلیغات و جذب مشتری شده است را تقسیم بر تعداد مشتریان جذب شده کنید:

هزینه جذب مشتری = هزینه های صرف شده برای فروش و بازاریابی / تعداد مشتریان جذب شده

محاسبه ی نسبت ارزش طول عمر به هزینه جذب مشتری

پس از اینکه ارزش طول عمر مشتری و پس از آن هزینه جذب مشتری را به دست آوردید، به دست آوردن نسبت این دو کار بسیار ساده ای است. تنها کار که باید بکنید این است که همانند فرمول زیر، نتایج محاسبه ارزش طول عمر را بر هزینه جذب مشتری تقسیم کنید.  

نسبت طول عمر به هزینه جذب مشتری = ارزش طول عمر / هزینه جذب مشتری

برای مثال، اگر شما صاحب کسب و کاری باشید و ارزش طول عمر مشتری شما برابر با ۳ هزار دلار باشد، و هزینه ی جذب مشتری شما نیز برابر با هزار دلار باشد، بر این اساس نسبت ارزش طول عمر مشتری شما نسبت به هزینه جذب مشتری برابر با سه   یکم خواهد بود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *