چطور رضایت مشتریان کسب و کار خود را افزایش دهیم

بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که در زمینه ی مشتری مداری و رضایت مشتریان به دست آمده است، به نظر می رسد که اخیرا رضایت مشتری از اهمیت بسیار پایینی برخوردار می باشد. یکی از این تحقیقات مربوط به تحقیقاتی است که توسط سایت CFI Group بدست آمده است.

این گروه، بر اساس نظرسنجی ها و تحقیقات میدانی که اهر ساله انجام می دهد، رضایت مشتریان از کسب و کار ها محلی خود را به شکل یک عدد نشان می دهد. این نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ نیز صورت گرفت و نتایج قابل قبولی نسبت به سال گذشته بدست نیامد. امتیاز رضایت مشتریان سال ۲۰۱۸ ۶۸ از ۱۰۰ بود که چهار امتیاز نسبت به سال گذشته افت کرده بوده است.

بسیاری از افراد و کارشناسان معتقدند که این عدد کمترین و پایین ترین عددی است که تا به حال، یعنی از اولین نظر سنجی انجام شده در طی تمام سال های فعالیت این سایت ثبت شده است می باشد؛ و این نشان دهنده ی این است که بسیاری از کسب و کار ها و کمپانی ها در حال حاضر و در آینده با نا رضایتی مشتریان خود رو به رو خواهند که می تواند امری بسیار منفی در امور کسب و کار باشد.

راه هایی برای جلب رضایت مشتریان

بر خلاف افت میزان رضایت برخی از مشتریان از کسب و کار ها، این نکته نیز مطرح است که برخی از کسب و کار ها توانسته اند چه در سال ۲۰۱۸ و چه در سال های قبل از آن، رضایت مشتریان خود را تا حد زیادی افزایش دهند.

اما راز این کمپانی ها چیست؟ چطور می توانند رضایت مشتریان خود را در هر شرایطی حفظ کنند و آنها را از دست ندهند؟ باید بدانید که رضایت مشتری یک امر یاد گرفتنی و آموختنی است که مراحل و آدابی دارد. در این مقاله، به برخی از این راه های افزایش رضایت مشتری پرداخته ایم که با استفاده از آنها می توانید سطح رضایت مشتریان از کسب و کار خود را به حد مطلوبی برسانید و آنها را حفظ کنید. این راه های شامل موارد زیر می باشد:

توسعه  بخش خدمات به مشتریان

یکی از مسائل بسیار مهم در امر رضایت مشتریان و مشتری مداری، این است که بخش خدمات مشتریان خوب و با کیفیتی داشته باشید. بهترین کمپانی ها و کسب و کار ها آنهایی هستند که بهترین خدمات مشتریان را به مشتریان خود ارائه می دهند.

بخش خدمات مشتریان می تواند به مشتری احساس با ارزش بودن داده و باعث شود که برای خرید و ارتباط مجدد با کسب و کار شما ترغیب شده، و تبدیل به یک مشتری دائم و همیشگی برای کسب و کار شما شود.

با مشتریان خود طوری رفتار کنید که مایل هستید با شما رفتار شود

این یک اصل روانشناسی است. افراد همیشه مایلند و توقع دارند که رفتار خوب، محترمانه و پسندیده ای از طرف مقابل خود دریافت کنند؛ اما گاهی اوقات پیش می آید که خودشان با افراد آنطور که مایلند با خودشان رفتار شود، رفتار نمی کنند.

سعی کنید این رفتار و قاعده را به کارکنان خود آموزش دهید. یکی از کار هایی که می توان در این زمینه انجام داد و بسیاری از کسب و کار های بزرگ از آن پیروی می کنند، این است که ساعاتی را برای بخش خدمات مشتریان خود بخصوص در بخش فروش در نظر می گیرند و از آنها می خواهند که نقش مشتری و فروشنده را اجرا کنند. شاید اینکار در نگاه اول کمی تمسخر آمیز و بچه گانه به نظر برسد، اما افراد یاد می گیرند تا چطور با مشتریان رفتار خوب و مثبتی داشته باشند.

رضایت کارکنان خود را یک اولویت بدانید

اگر چه رضایت مشتریان از اهمیت ویژه ای برای کسب و کار شما برخوردار است و شما را صاحب سرمایه و سود خوبی می کند، اما نکته ای که بسیاری از کسب و کار های کوچک و بزرگ به آن توجهی ندارند، رضایت و اهمیت دادن کارکنان خود است.

فراموش نکنید که کارکنان شما، ستون های کسب و کار شما هستند و خوشحالی و رضایت آنها، برابر با خوشحالی و رضایت مشتریان شماست. تحقیقات ثابت کرده که کارکنان اغلب وقتی احساس ارزش مندی می کنند، از کارکرد و عملکرد بهتری برخوردار هستند.

برخی از کار هایی که می توانید در این زمینه انجام دهید این است که از هر یک از کارمندان خود بصورت شخصی و حضوری تشکر کنید، یا می توانید هر ماه یک کارمند را به عنوان کارمند نمونه ی آن ماه معرفی کرده و برای او پاداشی در نظر بگیرید. این کار نه تنها باعث ایجاد انگیزه در خود شخص می شود، بلکه باعث می شود تا دیگران نیز سعی و تلاش خود را دو چندان کنند.

به مشتریان خود احساس صمیمیت بدهید

به مشتریان خود احساس صمیمیت بدهید

مهم نیست که کسب و کار شما در چه زمینه ای مشغول به فعالیت است، بلکه آنچه مهم است این است که مشتری شما احساس کند که از همه چیز برای شما و کسب و کارتان مهم تر است. در برخی از موارد، کارها و تکنیک هایی وجود دارد که می توانید از آنها بهره مند شوید. برای مثال، اگر با برخی از مشتریان خود تا حدی صمیمی هستید، می توانید آنها را با اسم کوچک صدا کنید یا در مراسم ها و تولد های آنها، به آنها تبریک بگویید. با این حال، به یاد داشته باشید که برخی از مشتریان شما ممکن است دچار سوء تفاهم شوند پس از این تکنیک تنها در صورت صلاح دید خود استفاده کنید.

مشتریان خود را منتظر نگذارید

همه ی افراد درگیری ها و دغدغه های خود را دارند و کارهایی هست که باید به آنها رسیدگی کنند. اما به یاد داشته باشید، مشتریان از منتظر ماندن بیزار هستند. اگر شما نتوانید بهترین خدمات و زمان بندی را برای مشتریان خود در نظر بگیرید، مطمئن باشید که مشتریان شما، منتظر شما نمانده و می توانند به راحتی شخص، یا کسب و کاری را پیدا کنند که به آنها خدمات بهتری ارائه دهد.

از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

یکی از کار هایی که باید بسیار به آن اهمیت دهید این است که کاری کنید تا زمان وقت گذراندن مشتریان شما، تنها به زمانی که از شما خرید می کنند نباشد و همیشه در ذهن آنها ماندگار بوده و ارتباط خود را با آنها از دست ندهید. یکی از راه های بسیار آسان و کم هزینه ی اینکار، استفاده کردن از شبکه های مجازی و اجتماعی است. استفاده از آنها نه تنها ممکن است هیچگونه هزینه جانبی برای شما به دنبال نداشته باشد، بلکه  باعث می شود تا ارتباط شما با مشتریان خود حفظ شود و برند شما را همیشه به یاد داشته باشند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *