ویژگی های خرید یک کسب و کار آماده

خرید یک کسب و کار آماده

اگر فکر میکنید توانایی زندگی کردن به عنوان یک کارآفرین را دارید، اما ترجیح میدهید که از ابتدا مراحل کار را شروع نکنید، یا وقت و حوصله برای فکر کردن به یک ایده ی جدید را ندارید، یا اگر فکر میکنید ایده ای که دارید ارزش راه اندازی یک کسب و کار را ندارد، شما ممکن است گزینه ای عالی برای خریدن یک کسب و کار آماده و موجود در بازار باشید.

اما پیش از همه چیز، به یاد داشته باشید که این یک کسب و کار آماده است! شما شانس آن را دارید که یک کسب و کار مخصوص به خودتان را داشته باشید و نیازی نیست نگران دردسر ها و سختی های شروع یک کسب و کار جدید باشید، چرا که تمام کار های اداری آن، مانند مجوزات های دولتی و ساخت برند و اجازه ثبت، که اغلب کار هایی هستند که وقت و انرژی زیادی صرف میکنند باشید . همچنین شما دارای حق کپی رایت خواهید بود. همچنین این راه ممکن است راه خوبی برای گسترش و توسعه کسب و کاری فعلیتان باشد.

چرا موسسان کسب و کار آماده خود را میفروشند؟

متاسفانه امروزه باور غلطی در ذهن افراد به وجود آمده ، که اگر شخصی تصمیم به فروش کسب و کارش داشته باشد، به این دلیل است که آن کسب و کار مشکلی دارد؛ اغلب بر این باورند که این کسب و کار یا رو به سقوط و ورشکستگی است، یا پول و سود کافی حاصل نمیکند، یا صاحبان آن چیزی میدانند که شما از آن بی خبرید.

در حقیقت، صاحبان مشاغل کسب و کار خود را به دلایل متعددی میفروشند. ممکن است به دلیل شرایط سنی، آن کسب و کار آماده دیگر نیاز های سبک زندگی آنها را تعمین نمیکند. یا شاید از زوند تکراری کسب و کار خود خسته شده اند و ایده ی جدیدی در ذهن خود دارند . به هر حال، بیزینسی که آنها توسعه داده اند ممکن است کسب و کاری خوبی باشد، فقط شاید آنها انگیزه یا ذوق کافی برای ادامه آن را ندارند. لذا با دید کاملا منفی این کار را شروع نکنید.

اما حتی وقتی که صاحب یک کسب و کار حاضر به فروش کارش میشود، تصمیم گیری برای رها کردن چیزی که از پایه آن را بنا نهاده کار آسانی نیست. آنها با پیدا کردن خریدار مناسب، کسی که با ذهن استراتژیکی خود مایل باشد کسب و کار آنها را به درجات بالا تری برساند، بیزینسی که سالها برای ساخت آن زحمت کشیده اند را راحت تر و حتی ممکن است با قیمت مناسب تری به فروش برسانند چرا که میدانند زحمات آنها، در دستان فرد مورد اعتمادی است.

چرا خرید یک کسب و کار؟

آیا میخواهید کسب و کار شخصی که پای آن زحمت کشیده را خریداری کرده و آن را وارد عصری جدید، همراه با سیاست های مدیریتی خودتان بکنید؟

این کار بسته به نوع کسب و کار ممکن است هزینه های زیادی همراه داشته باشد؛ آیا همه جوانب آن را بررسی کرده اید؟ اگر جواب شما مثبت است، باید بدانید که پیش از خرید یک بیزینس مسائل زیادی وجود دارد که باید آنها را مد نظر داشته باشید.

بیایید با هم چند مورد از این مسائل را بررسی کنیم.

گذشته ی آن کسب و کار آماده

نگاهی به تاریخچه مالی و اعتباری این کسب و کار بی­اندازید. این کسب و کار چه مدت مشغول کار بوده است؟ میزان شناخته شدن و محبوبیت آن چقدر است؟ همچنین ممکن است بخواهید نگاهی به گردش های مالی ثبت شده ی این شرکت داشته باشید.

به یاد داشته باشید که هر کسب و کاری در طول فعالیت خود، فراز و نشیب هایی دارد. به صراحت تمام در این باره سوال کرده، و اگر افراد مسئول از پاسخ به آن امتناع کردند، یا هرگونه شک و ابهامی برای شما باقی ماند، درباره تصمیم خود بیشتر فکر کنید .

سرمایه و ارزش های کسب و کار

سرمایه و ارزش های یک کسب و کار

به دارایی ها و سرمایه ی کسب و کاری که قصد خرید آن را دارید دقت کافی داشته باشید. با خرید این کسب و کار صاحب چه چیزی میشوید؟ تجهیزات؟ موقعیت جغرافیایی خوب؟ محصولات مناسب؟ فرمول یا دستور سری ارزشمند؟ یا فقط صاحب قرض و بدهی میشوید؟ باید همه این موارد را بررسی کنید. بهتر است ابتدا تنها به عنوان یک خریدار سهام وارد این کار شوید تا از تمام جزئیات آن کسب و کار باخبر شوید. اگر معایب آن کار بیش از مزایای آن است، از تصمیم خود برای خرید آن کسب و کار صرف نظر کنید.

مشتریان بیزینس

مشتریان یک کسب و کار

نظر مشتریان آن کسب و کار درباره عملکردش چیست؟ چقدر از کیفیت آن راضی هستند؟ آیا تا به حال مشکلی با آن داشته اند؟ نظرشان درباره مالک آن چیست؟ نظرشان درباره اینکه شما آن کسب و کار را مالک شوید چیست؟ شما همچنین باید بدانید که خریداران و مشتریان این کسب و کار چه کسانی هستند چرا از این شرکت خرد میکنند . اگر اطلاعات کافی درباره مشتریان نداشته باشید، ممکن است تصور غلطی از کسب و کاری که تصمیم به خرید آن گرفته اید برایتان به وجود بیاید و باعث شود که ضرر های سنگینی متحمل شوید.

استراتژی جذب مشتری

فروشنده این شرکت برای جذب مشتری چه اقداماتی انجام داده است؟ چه اقداماتی در حوضه بازاریابی صورت گرفته است؟ چه روش هایی را برای فروش به مشتری به کار گرفته اند؟ درباره مدیریت بازرگانی آنها، و میزان تاثیر گذاری و موفقیت روش هایشان اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید. با این کار میتوانید از باید ها و نباید های کار خود مطلع شوید.

دلیل فروش کسب و کارشان

اگر چه مثبت نگری بخشی از این کار است، اما نباید بدون اطلاع از هدف آنها هیچگونه اقدامی انجام دهید. به هر حال مالک آن بیزینس، کسب و کارش را بهتر از شما میشناسد، پس سعی کنید دلیل واقعی فروش آن را بفهمید. به احتمال زیاد او دلایلی مانند بازنشستگی، یا مشکلات سلامتی و سنی، یا  موفقعیت شغلی بهتر را برای شما مطرح خواهد کرد. اما این دلایل تا چه حد واقعی هستند؟ اگر میتوانید از این بابت مطمئن شوید. درست است که همیشه دلایل منفی پشت این کار نیست، اما همیشه این احتمال وجود دارد که وی چیزی را از شما مخفی کند. او ممکن است هرگز دلیل کارش را نگوید، اما اگر تحقیقات لازم را به عمل آورید، ممکن است به نتایج جالبی دست یابید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *