اطلاعات بیشتر درباره نرخ کاهش درآمد مکرر ماهانه

نرخ کاهش درآمد مکرر ماهانه

نرخ کاهش درآمد مکرر چیست ?

یکی دیگر از معیار های رایج SaaS نرخ کاهش درآمد مکرر ماهانه خالص (Net MRR Churn Rate) می باشد که توسط آن، کسب و کار ها می توانند میزان درآمد از دست رفته ی ماهانه را (به دلایلی مانند انصراف مشتریان از خرید) پس از کنار گذاشتن درآمد حاصل از مشتریان فعلی محاسبه می کنند. در حقیقت در آمد از دست رفته را از درآمد به دست آمده کم می کنند.

این آمار بر خلاف آمار کاهش درآمد ماهانه ی نا خالص (Gross MRR Churn Rate) است که تنها نرخ سود از دست رفته را حساب می کند و افزایش سود در آن محاسبه نمی شود.

دلایل اهمیت نرخ کاهش درآمد مکرر ماهانه خالص

محاسبه ی میزان کاهش درآمد مکرر ماهانه خالص برای درک سلامت روند کاری یک کسب و کار SaaS لازم و ضروری است چرا که نرخ کاهش یکی از بزرگترین مانع های کسب و کار ها برای رشد آنهاست.

علاوه بر آن، سرمایه گذاران زیادی درباره اهمیت آمار کاهش درآمد ماهانه خالص صحبت کرده اند که ما از میان آنها کریستوف جانز، موسس و عضو هیئت رئیسه شرکت سرمایه گذاری Point Nine Angel VC را انتخاب کرده ایم که در این باره می گوید:« نرخ کاهش درآمد ماهانه می تواند خون کسب و کار شما را بمکد.

به همین دلیل است که من باور دارم کمپانی ها و کسب و کار های SaaS باید سخت تلاش کنند و تا حد ممکن، نرخ کاهش درآمد ماهانه ی مکرر خود را به صفر برسانند یا از آن بهتر، سعی کنند نرخ کاهش درآمد ماهانه خود را به منفی برسانند.»

چطور نرخ کاهش درآمد ماهانه مکرر خود را محاسبه کنیم

چطور نرخ کاهش درآمد ماهانه مکرر خود را محاسبه کنیم

برای محاسبه نرخ کاهش درآمد ماهانه مکرر اولین کاری که باید بکنید این است که رشد درآمد ماهانه مکرر خود را از کاهش درآمد ماهانه خود کم کنید. به یاد داشته باشید که این کاهش می تواند شامل هر دو آمار انصراف از خرید مشتریان و کاهش میزان مشترکان باشد.

پس از آن، نتیجه را بر درآمد مکرر ماهانه ی خود در اوایل ماه تقسیم کرده و برای به دست آوردن درصد آن، نتیجه را در عدد ۱۰۰ ضرب کنید. فرمول کلی این محاسبه به صورت زیر می باشد:

نرخ کاهش درآمد مکرر ماهانه = کاهش درآمد مکرر ماهانه) – افزایش درآمد مکرر ماهانه) /درآمد مکرر کلی در اول ماه x100

بیشتر بخوانید : بهره گیری از اهمیت تجربه مشتریان در کسب و کار !

به عنوان مثال، اگر درآمد مکرر ماهانه یک کمپانی در ماه برابر ۵۰ هزار دلار، همراه با کاهش ۲ هزار دلار و افزایش ۸۰۰ دلار باشد، بر اساس محاسبات زیر، نرخ کاهش درآمد مکرر ماهانه ی این کمپانی در آن ماه برابر با ۲.۴ درصد خواهد بود:

(۲۰۰۰ – ۸۰۰) / ۵۰,۰۰۰ X 100 = 2.4%

چه می شود اگر نرخ کاهش درآمد منفی باشد ؟

همچنین ممکن است نرخ کاهش درآمد مکرر ماهانه منفی باشد. این اتفاق زمانی می افتد که افزایش درآمد مکرر ماهانه یک کمپانی در ماه بیش تر از کاهش میزان درآمد مکرر ماهانه (همراه با انصراف از خرید و کاهش ها) باشد. مطابق مثال بالا، اگر میزان درآمد ماهانه مکرر یک کمپانی ۵۰ هزار دلار و کاهش آن ۱۵۰۰ دلار و افزایش آن ۲۰۰۰ دلار باشد، بر این اساس نرخ کاهش درآمد مکرر ماهانه برابر با -۱ درصد خواهد بود.

همچنین نرخ کاهش را می توان به جای درآمد ماهانه، برای محاسبه میزان رشد و کاهش زمان های مختلف نیز استفاده کرد. در این صورت فرمول ما دقیقا مشابه با فرمول محاسبه ی درآمد ماهانه خواهد بود، با این تفاوت که میزان رشد یا کاهش زمان های مختلف مانند میزان کاهش درآمد مکرر در یک سال را به جای میزان درآمد ماه قرار می دهیم و فرمول ما به صورت زیر خواهد بود:

نرخ کاهش درآمد مکرر سالانه = کاهش درآمد مکرر سالانه) – افزایش درآمد مکرر سالانه) /درآمد مکرر کلی در اول سال x100

مطالب مرتبط : مدیر ارشد فناوری کیست ؟ !

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *