بازدهی سرمایه بازاریابی (Marketing Return On Investment) چیست؟

بازدهی سرمایه بازاریابی

بازدهی سرمایه بازاریابی (Marketing Return On Investment) چیست؟

بازدهی سرمایه بازاریابی یا MROI مخفف عبارت انگلیسی Marketing Return On Investment می باشد. بازدهی سرمایه بازاریابی اصولا  به درصد سودی می گویند که یک کسب و کار موفق شده است توسط سرمایه گذاری در بازاریابی به دست بیاورد. بازدهی سرمایه بازاریابی (MROI) می تواند میزان موفقیت بازاریابی یک کسب و کار، و همچنین میزان تاثیر مثبت بازاریابی بر روی خط تولید یک کسب و کار را نشان دهد.

نحوه محاسبه بازدهی سرمایه بازاریابی

ساده ترین و پایه ترین روش برای محاسبه ی بازدهی سرمایه بازاریابی به این گونه است که میزان سود را از میزان سرمایه گذاری کم کرده، و سپس آن را بر میزان سرمایه گذاری تقسیم کنید. این فرمول را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد که معمول ترین آن این است که میانگین هزینه سرمایه گذاری ماهانه یا سالانه خود را، از سود نا خالص ماهانه یا سالانه خود کم کرده و سپس آن را بر میزان سرمایه گذاری بازاریابی خود تقسیم کنید.

 از آنجایی که بازدهی سرمایه بازاریابی را معمولا با درصد نشان می دهند، لازم است در نهایت عدد به دست آمده را در عدد ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد بازدهی سرمایه بازاریابی خود را به دست بیاورید. همچنین می توانید فرمول کلی این محاسبه را در ادامه مشاهده کنید.

بازدهی سرمایه بازاریابی = (سود نا خالص – میزان سرمایه گذاری بر روی بازاریابی ) / میزان سرمایه گذاری بر روی بازاریابی

همچنین شما می توانید سرمایه بازاریابی را برای یک کمپین بخصوص نیز محاسبه کنید، یا می توانید سود نا خالص را با ارزش طول عمر مشتری(Customer Lifetime Value) جایگزین کنید که بدین ترتیب فرمول شما به صورت زیر خواهد بود:

بازدهی سرمایه سرمایه گذاری = (ارزش طول عمر مشتری – میزان سرمایه گذاری بر بازاریابی) / میزان سرمایه گذاری بر بازاریابی

به یاد داشته باشید که برای انجام محاسبه ای دقیق تر، می توانید به جای میزان سود نا خالص، از میزان سود خالص استفاده کنید.

مزایای محاسبه بازدهی سرمایه بازاریابی

محاسبه ی بازدهی بازاریابی یکی از مهم ترین متریک ها و شاخص های برای بازاریاب ها می باشد، چرا که این شاخص می تواند میزان سود بخشی و اثرگذاری هزینه هایی که یک کسب و کار در زمینه بازاریابی می کند را مشخص کند. معمولا محاسبه ی سود و اثر بخش بودن هر کمپین تبلیغاتی بر روی کسب و کار ها کار مشکل و چالش بر انگیزی است، اما با محاسبه کردن بازدهی سرمایه بازاریابی (MROI)، شما می توانید با استفاده از اعداد و ارقامی که در دست دارید، گذارش کامل تری به مدیر عامل خود بدهید.

محاسبه ی بازدهی سرمایه بازاریابی می تواند به منظور محاسبه ی سود و اثر گذاری تبلیغات شما، مانند یک کانال یا کمپین یا حتی تبلیغات ساده ای مانند تبلیغات در رسانه ها و شبکه های اجتماعی انجام شود.

معایب محاسبه بازدهی سرمایه

اگر شما انتخاب کنید که کدام کمپین ها و کانال ها را در گذارش خود قرار دهید، بازدهی سرمایه بازاریابی نیز همانند دیگر متریک ها و شاخص ها می تواند به صورت مصنوعی و غیر وقعی افزایش یابد. اگر شما می خواهید که میزان بازدهی سرمایه بازایابی را برای یک کانال به خصوص استفاده کنید، عالی است اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که بازدهی سرمایه بازاریابی خود را به صورت کامل در قالب گذارش ارائه دهید. به طور مثال، اگر شما درحال آماده شدن برای شرکت در یک جلسه کاری می باشید، بهتر است که بازدهی سرمایه بازاریابی خود را به صورت کلی و همراه با جزئیاتی نظیر سود نا خالص ماهانه یا سالانه و میزان سرمایه گذاری سالانه یا ماهانه ارائه دهید، نه فقط یک کانال یا کمپین به خصوص.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *