عواملی که در نوشتن قرارداد باید به آنها توجه کنید

نوشتن قرارداد یک عنصر اساسی برای افزایش سود شرکت و کسب و کار شماست. قرار داد ها، به مشتریان شما درباره محصولات، خدمات و سرویس های شما اطلاعات کافی را می دهند، و از این طریق مشتریان می دانند که باید چه انتظاری از شما، کسب و کارتان، محصولات و خدمات شما داشته باشند. همچنین، قرار داد ها به شما نیز این امکان را می دهند که بدانید در برابر خدمات و محصولاتی که به مشتریان ارائه می دهید، چه چیزی دریافت می کنید.

قرار داد بستن تنها مخصوص شرکت ها و کسب و کار های بزرگ و معتبر نیست؛ بلکه برای کسب و کار های کوچک نیز بسیار حیاتی و مهم است. بسیاری از کار آفرینانی که به تازگی کسب و کار کوچکی را راه اندازی کرده اند، بر این باورند که باید کار های خود را بر پایه ی اعتماد پیش ببرند. این درحالی است که بسیاری از این کسب و کار ها به همین دلیل از بین رفته اند و نتایج اعتماد آنها بسیار منفی بوده و باعث از بین رفتن کسب و کار آنها شده است.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به تازگی کسب و کاری کوچک و نوپا را راه اندازی کرده اید، باید بدانید که تنها راه تضمین منافع، اعتبار و سود شما این است که نیاز ها و انتظارات خود، و مفاد همکاری خود با دیگران را بر روی کاغذ پیاده کنید و قراردادی محکم با کسب و کار های دیگر ببندید.

نکات کلیدی برای نوشتن یک قرار داد

نکات کلیدی برای نوشتن یک قرار داد

متاسفانه، نوشتن یک قرارداد خوب فرآیند وقت گیری بوده، و ممکن است برخی از افراد ندانند که باید دقیقا چه اطلاعاتی را در قرار داد های خود درج کنند. در ادامه ی این مقاله، ما به برخی از نکات مهم قرار داد بستن پرداخته ایم که به شما کمک می کند تا بتوانید قراردادی محکم و پر سود با مشتریان و شرکای خود ببندید. این نکات شامل موارد زیر می باشد:

قدم اول: درک درستی از قوانین داشته باشید

قدم اول: درک درستی از قوانین داشته باشید

پیش از اینکه شروع به قرار داد بستن کنید، باید قوانین و اصول پایه ی شرکت یا کشوری که در آن هستید را به خوبی بدانید و درک درستی از آنها داشته باشید. در صورتی که بدون اطلاع از قوانین شروع به نوشتن قراردادی کنید، ممکن است قراردادی بنویسید که بر خلاف قوانین کشور یا منطقه ای که در آن هستید باشد و قرارداد شما بی اعتبار شود که باعث می شود سود و آنچه از آن قرارداد انتظار داشتید را بدست نیاورید.

هر کشور یا منطقه ای قوانین مخصوص خود را دارد، که همین مسئله می تواند دردسر ساز باشد و کار را برای شما سخت کند، بخصوص اگر شما و طرف قراردادتان در دو موقعیت جغرافیایی متفاوت حضور داشته باشید.

قدم دوم: مبانی قرارداد را ذکر کنید

برای رسمیت و اعتبار بخشیدن به قرارداد خود، باید بدانید که هر قراردادی به یکسری اصول و مبانی پایه نیاز دارد تا از نظر قانونی اعتبار پیدا کند. در صورتی که این مبانی را سبک شمرده یا به آنها اهمیت ندهید، یا حتی آنها را به درستی درج نکنید، چیزی جز یک تکه کاغذ ویرانگر که می تواند سود و کسب و کار شما را از بین ببرد ندارید. در این قسمت، این مبانی مهم پرداخته ایم که شامل موارد زیر می باشند:

  • زمان شروع: به یاد داشته باشید که حتما تاریخ دقیق به اجرا درآمدن قرارداد را در آن درج کنید.
  • مدت نوشتن قرارداد: در این قسمت، تاریخ مدت زمان قرار داد و تاریخ انقضای آن را (در صورت وجود) یادداشت کنید.
  • فسخ قرارداد: درصورتی که تاریخ انقضای خاصی برای اتمام قراداد خود در نظر نگرفته اید، باید حتما فرآیند فسخ قرارداد را بصورت کاملا شفاف و واضح در آن درج نمایید. علاوه بر آن، هرگونه اقدامی که باعث نقض و فسخ قرارداد شود نیز باید در آن نوشته شود.
  • شرایط پرداخت: یکی از نکاتی که در این قسمت بسیار مهم است، این است که نباید تنها میزان پرداخت نهایی را در قرار داد خود بنویسید؛ بلکه علاوه بر آن باید تمامی پرداخت هایی که صورت می گیرد، زمان دقیق پرداخت و تمامی اطلاعات از این قبیل در قرارداد شما یادداشت شود.
  • امضا کنندگان: برای این قسمت، نام کامل طرفین قرارداد را در آن ذکر کنید.
  • امضا و تاریخ: به منظور اعتبار بخشی و به رمسیت شناخته شدن یک قرارداد، هر دو طرق قرارداد یعنی شما و مشتری تان قرارداد را امضا کرده و در زیر آن تاریخ دقیق را وارد کند. درصورتی که طرف دوم قرارداد شما در موقعیت دیگری قرار دارد، می توانید اینکار را از طریق اینترنت و نرم افزار های خاصی انجام دهید.
  • حق مالکیت: به خاطر داشته باشید که باید حتما حق مالکیت خود را در نوشتن قراردادی که امضا می کنید درج کرده باشید. برای مثال، اگر محصول یا خدماتی را به ارائه می دهید، حتما ذکر کنید که بنیان گذار و صاحب اصلی آن کالا یا خدمات شما می باشد.

قدم سوم: هدف اصلی قرارداد را تعیین کنید

هدف از نوشتن قرارداد یکی دیگر از موارد مهم قرارداد بستن است. در این قسمت، به موضوع اصلی نوشتن قرارداد اشاره می شود. این قسمت مشخص می کند که طبق توافق، شما قبول می کنید که چه کار هایی برای مشتری خود انجام دهید، و همچنین مشخص می کند که چه کار هایی برای رسیدن به هدف شما باید انجام شود. این نکته که بدانید دقیقا چه چیز هایی از شما خواسته شده است و چه وظایفی دارید بسیار هائز اهمیت است.

قدم چهارم: همه چیز را ساده توضیح دهید

استفاده از یک روش ساده برای بیان کردن خواسته ها و انتظرات در قرارداد بسیار مهم است. هرگز از کلمات و واژه هایی استفاده نکنید که ممکن است گیج کننده باشند، یا منظور آنها به درستی درک نشود، چرا که ممکن است به قرارداد شما، و در آینده به میزان سود شما لطمه وارد کند.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که همه چیز را ساده و عامیانه بیان کنید و از واژه های سخت و پیچیده استفاده نکنید چرا که آینده ی کسب و کار شما به قراردادتان بستگی دارد.  آنچه که یادداشت می کنید باید شفاف و کاملا قابل درک باشد.

همچنین برای درک بهتری از چگونگی نوشتن یک قرارداد، می توانید از نمونه های مشابه آن استفاده کنید. این نمونه ها اکثرا نمونه ی کامل یک قرارداد بوده و می توان از آنها با آسودگی خاطر استفاده کرد. حتما پس از اتمام نوشتن قرارداد، آن را یکبار مرور کرده و هرگونه غلط املایی یا غلط دستور زبانی در آن پیدا کردید آن را اصلاح کنید.

اگر لازم است که تعداد زیادی قرارداد مشابه را برای کار های مختلف تهیه کنید، می توانید یک الگو برای خود تهیه کرده و تنها موارد ضروری را در آن یادداشت کنید و از آن تعداد زیادی کپی تهیه نمایید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *