نکات قانونی فرانچایز و موارد حقوقی که باید درباره فرانچایز بدانید

موارد و نکات قانونی فرانچایز

به طور کلی، فردی که دارای یک برند معتبر می باشد و شعبات خود را برای مدت مشخصی در اختیار فرد یا کمپانی قرار می دهد فرانچایز دهنده (به انگلیسی franchisor) و به فردی یا شرکتی که با دریافت پول و هزینه های لازم مالکیت این شعب و فرانچایز ها را دریافت می کند و در آن مشغول به کارمی شود را فرانچایز کننده ( به انگلیسی franchisee) گفته می شود. اما پیش از اینکه فرانچایز کننده بتواند مالکیت یک فرانچایز را دریافت کرده و در آن شروع به کار کردن نماید، لازم است که هر دو طرفین، وظایف و تعهدات خود را در قالب یک قرارداد شناخته و با آنها آشنا شوند.

قرارداد های مربوط به دریافت و ارائه فرانچایز معمولا قرارداد هایی بلند و طولانی هستند و برخی از آنها حتی به ۴۰ الی ۶۰ صفحه نیز می رسند و شامل تعداد زیادی از تعهدات و محدودیت های مختلف برای فرد فرانچایز کننده می شوند. به همین دلیل، نکته ای که افراد باید پیش از امضا کردن یک قرارداد مربوط به دریافت فرانچایز به آن توجه داشته باشند این است که از مسائل و نکات قانونی فرانچایز که در این قرار داد هائز اهمیت است آگاهی داشته باشند. این موارد و نکات قانونی فرانچایز شامل موارد زیر می باشند:

هزینه ها

یکی از نکاتی که بسیار هائز اهمیت می باشد این است که حتما چک کنید هزینه ی اولیه دریافت فرانچایز و حق امتیاز آن برند که در قرارداد ذکر شده است، دقیقا مطابق مبلغ طی شده با صاحب فرانچایز باشد.

علاوه بر آن، از طرف قرار داد حتما بپرسید و ببینید که علاوه بر مبلغ تعیین شده برای حق امتیاز، هزینه های اضافی و جانبی دیگر مانند لوازم و امکانات آموزشی و سایر امکانات مانند بازاریابی و هزینه های از این قبیل مورد نیاز است یا خیر.

بسیاری از حق مالکیت هایی که امروزه در قرارداد های فرانچایز ها مطرح می شود و افراد ملزم به پرداخت مداوم آن هستند، بر اساس میزان سود آن فرانچایز نیست، بلکه بر اساس درصدی از تراکنشات وگردش های مالی کلی آن فرانچایز می باشد. این بدان معناست که درصورتی که فرانچایز شما به موفقیت دلخواه نرسد، و حتی اگر فرانچایز شما به جای سود ضرر کند نیز باید هزینه ی مورد نظر را پرداخت کنید.

و در آخر، نسبت به هزینه های غیر منتظره ای که ممکن است پیش بیاید توجه داشته باشید. برای مثال، ممکن است شما تصمیم بگیرید که فرانچایز خود را به فروش برسانید؛ و در این صورت لازم است که شما درصدی از هزینه دریافتی را در اختیار فرانچایز دهنده یا صاحب برند قرار دهید، بخصوص اگر خریدار از طرف خود فرانچایز دهنده به شما معرفی شده باشد.

ضمانت شخصی

ضمانت شخصی

گاهی ممکن است شخص فرانچایز کننده از جانب یک کمپانی یا شرکت مسئول امضای قرارداد فرانچایز باشد. با این حال در این صورت برند فرانچایز دهنده ممکن است از فردی که پای قرارداد نشسته است یک ضمانت شخصی بگیرد.

در زمان امضای قرار داد، شما ممکن است با نام های امضا کننده یا طرف قرارداد خطاب شوید، که نشان دهنده این است که شما شخصا مسئول هرگونه آسیب و نقض قرارداد می باشید. این بدان معناست که در صورتی که کمپانی فرانچایز کننده بر خلاف محدودیت های گفته شده در قرارداد عمل کند، شما شخصا مسئول هرگونه آسیب و ضرر وارد شده بر فرانچایز دهنده می باشید و فرانچایز دهنده این امکان را دارد که حقوق و خسارات خود را از شخص شما بگیرد.

برخی از محدودیت هایی که اغلب اعمال می شود و نقض آنها می تواند منجر به باطل شدن قرار داد شما و دریافت خسارت از جانب فرانچایز دهنده شود، همکاری فرانچایز کننده با کسب و کار های مشابه فرانچایز دهنده خود می باشد.

فسخ قرارداد پیش از موعد

فسخ قرارداد پیش از موعد

به طور کلی در تمام قرارداد ها، از جمله قرارداد های فرانچایز، مفاد زیادی به نفع فرانچایز دهنده وجود دارد که به موجب آنها، فرانچایز دهنده می تواند در صورت نقض مفاد مطرح شده توسط فرانچایز کننده، قرار داد را پیش از تاریخ مورد نظر فسخ کند.

این درصورتی است که هنگامی که یک قرارداد فرانچایز امضا می شود، طرف فرانچایز کننده معمولا اجازه اینکه قرارداد را پیش از موعد که معمولا حدود ۵ سال می باشد فسخ کند، حتی اگر آن کسب و کار مشغول به فعالیت و سود رسانی نباشد.

اما درصورتی که فرانچایز دهنده به تعهدات خود عمل نکند یا وظایف خود که در قرارداد مطرح شده را به درستی انجام ندهد، فرد می تواند اقدامات قانونی لازم را انجام دهد. همچنین فرانچایز کننده می تواند کسب و کار خود را به فروش برساند، که البته این کار معمولا کار ساده ای نیست، خصوصا اگر کسب و کار با شکست رو به رو شده باشد یا بازدهی دلخواه را نداشته باشد.

سایر تعهدات و نکات قانونی فرانچایز

وظایف و تعهداتی که فرانچایز کننده نسبت به فرانچایز دهنده دارد و در قرار داد ذکر شده است، معمولا زیاد بوده و بسیار دقیق و نکته ای هستند. این امر بر خلاف وظایف و تعهدات فرانچایز دهنده نسبت به فرانچایز کننده می باشد که معمولا بسیار کلی بوده و گاها ممکن است فهمیدن دقیق آنها کار سختی باشد. به همین دلیل، لازم است که وظایفی که بر عهده شما قرار می گیرد را با دقت تمام مطالعه کرده و مطمئن شوید که آنها را کاملا درک کرده اید و هیچ جای شک و شبهه ای باقی نمانده است و از پس آنها بر می آیید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *