هرآنچه لازم است درباره کسب و کار فرانچایز بدانید

چرا کسب و کار فرانچایز ؟

اگر خرید یک کسب و کار آماده مناسب شما نیست و ساخت یک کسب و کار هم از نظر شما کار پر زحمتی است ، ممکن است گزینه مناسبی برای داشتن و استفاده از یک کسب و کار فرانچایز باشید. اما فرانچایز چیست و آیا شما برای فرانچایز کردن مناسب هستید ؟ بخصوص از این جهت که فرانچایز کننده باید یک میزان هزینه اولیه و امتیازات دائمی به فرانچایز شونده بپردازد؛ و در عوض، میتواند از برند، و حمایت دائمی فرانچایز دهنده بهره مند شود و از اعتبار و سیستم آنها برای انجام کسب و کار و فروش محصولات خود استفاده کند.

علاوه بر امتیاز استفاده از نام یک برند شناخته شده ، خرید یک کسب و کار فرانچایز امکانات دیگری هم در بر دارد که کار آفرینانی که به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستند از آنها محروم می باشند . شاید یکی از بهترین آنها این باشد که شما از یک سیستم اثبات شده و مناسب برای انجام کار ها و اداره فرانچایز خود ، بعلاوه ی  و آموزش کار با آن بهره مند میشوید . فرانچایز کننده ها میتوانند از بسیاری از اشتباهاتی که کار آفرینان استارتاپ ها اغلب مواقع مرتکب میشوند در امان باشند چرا که فرانچایز کننده ها از قبل آنها را تجربه کرده و فرانچایز کننده های خود را از این اشتباهات در امان خواهند داشت.

ویژگی کسب و کار فرانچایز دهنده های معتبر

کسب و کار فرانچایز دهنده های معتبر پیش از شروع به ساخت و فروش محصولات یا خدمات جدید تحقیقات مارکتینگ و بازاریابی های کافی انجام میدهند، از این رو شما اطمینان خاطر دارید که برای محصول یا سرویسی که دارید ، تقاضای کافی در بازار وجود دارد. فرانچایز دهنده همچنین تصویر شفاف و واضحی از از رقابت پیش روی شما، به شما میدهد و آموزش های لازم برای متفاوت بودن و درخشیدن در میان آنها را در اختیار شما قرار میدهد.

در آخر، فرانچایز کنندگان از نظر مالی تامین می شوند. آنها در زمینه خرید مواد ، لوازم و خدمات ، مانند تبلیغات، بعلاوه ی مکان کسب و کار فرانچایز تامین میشوند. در مقابل ، کسب و کار های مستقل باید متکی به خود باشند و از این حمایت ها بی بهره خواهند بود. همچنین برخی حامیان کسب و کار از برخی کسب و کار ها بدلیل کوچک بودن اهداف یا معتبر نبودنشان حمایت نمیکنند.

بهترین انتخاب برای کسب و کار فرانچایز

اما پس از اینکه به این نتیجه رسیدید ، که کسب و کار فرانچایز مسیر مناسبی برای شماست، چطور باید گزینه مناسب را انتخاب کنید ؟ سیستم ها و گزینه های زیادی برای فرانچایز کردن وجود دارد که انتخاب از میان آنها ممکن است کار سختی باشد. با بررسی کسب و کار هایی که برایتان جذاب به نظر میرسد شروع کنید. انتخاب های خود را محدود به آنهایی کنید که بیشتر از همه شما را جذب میکند ، سپس موقعیت جغرافیایی خود را بررسی کنید وجود بازار مناسب برای آن کسب و کار اطمینان حاصل کنید . اگر شرایط مناسب وجود داشت ، به شرکت های کسب و کار در آن زمینه تماس گرفته و درباره شرایط اخذ فرانچایز از آنها سوال کنید . شرکت های معتبر با رضایت تمام شما اطلاعات لازم را بدون دریافت هزینه ارسال میکنند .

در انتخاب فرانچایز تحقیق را فراموش نکنید

در نظر داشته باشید که نباید تنها به سخنان آن کمپانی برای تصمیم گرفتن اتکا نکنید. باید خودتان هم تحقیقات لازم را انجام دهید . با مراجعه به کتابخانه یا جست و جو های آنلاین شروع کنید و تمام مجلات و روزنامه هایی که میتوانید درباره آن شرکت پیدا کنید را بررسی کنید . آیا این کمپانی محبوبیت لازم را دارد ؟ آیا مدیریت آن مناسب است و قابلیت پیشرفت دارد ؟

ارزش خرید فرانچایز

هنوز کافی نیست ! پس از اطمینان از کسب و کار فرانچایز مورد نظر، باید اطمینان حاصل کنید که که این فرصت واقعا همانقدر که خوب بنظر میرسد خوب است . قدم بعدی شما این است که آن را کاملا بررسی کنید تا کاملا مطمئن شوید که فرانچایز آن کمپانی ارزش خریدن را دارد.

بسیاری کارهایی که باید انجام دهید و مواردی که باید از آنها اطمینان حاصل کنید در لیست زیر آورده شده است :

  • مصاحبه با فرانچایز دهنده
  • مصاحبه با فرانچایز کننده های فعلی
  • بررسی قرارداد کسب و کار فرانچایز
  • بررسی اظهارنامه های مالی
  • بررسی قرارداد های درامدی و مالی
  • بازرسی منطقه تجارت
  • لیست فرانچایز کننده های فعلی
  • مجلات و مقالات مجله ای مربوط به فرانچایز
  • لیست دارایی ها و بدهی های فرانچایز دهنده

در حین تحقیق، ممکن است در باره مسائل زیر نیز اطلاعات بدست آورید :

اطلاعات تکمیلی

  • سود آور بودن فرانچایز دهنده و فرانچایز کننده های فعلی
  • کیفیت سازماندهی فرانچایز
  • دولتی یا خصوصی بودن سازمان
  • مقبولیت و محبوبیت اجتماعی
  • ویژگی منحصر به فرد این شرکت یا سازمان چیست
  • کیفیت اوضاع مالی آن سازمان یا شرکت
  • اعتبار و قابل اعتماد بودن آن فرانچایز یا شرکت
  • انتظارات و تعهدات فرانچایز کننده چیست
  • آیا فرانچایز دهنده سیستم بازرسی و سرکشی دارد؟
  • چه کالاهایی باید از خود فرانچایز دهنده تهیه شوند

از پرسیدن و اطمینان حاصل کردن از کیفیت فرانچایز کننده خجالت نکشید چرا که آنها هم با همان میزان دقت شما را بررسی میکنند و از شما اطمینان پیدا میکنند . اگر آنها در شناخت کامل شما مصمم نباشند، این می تواند یک نشانه خطر برای شما باشد. یک نشانه خطر دیگر این است که فرانچایز دهنده از شما بخواهد یک قرارداد رفع مسئولیت نسبت به هر کدام از موارد نوشته شده در قرار داد امضا کنید. چنین قراردادی نشان از این است که فرانچایز دهنده نمی خواهد در برابر شعبات و فرانچایز های خود مسئولیت تمام و کمالی بر گردن داشته باشد.

مسئولیت ها و وظایف فرانچایز دهنده چیست؟

  • طراحی و دکوراسیون داخلی و خارجی مناسب با مدل سازمانی و سایر شعبات
  • نصب تابلو و یا سردر توسط شرکت اصلی فرانچایز دهنده
  • نصب و راه اندازی سیستم های مدیریت و حسابداری و فراهم کردن شرایط مناسب
  • راه اندازی سیستم مدیریت اطلاعت (سرور های کامپیوتری، سیستم ها ، دوربین ها و …)
  • فراهم آوردن همه ی تجهیزات و لوازم کار مانند وسایل آشپزخانه و سایر لوازم برای رستوران ها

مسئولیت های دیگری نیز وجود دارد که فرانشیز دهنده می تواند به صورت مادی و معنوی حمایت خود را ارائه دهد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *