ویژگی های یک مدیر پروژه با کیفیت

ویژگی های یک مدیر پروژه با کیفیت

اهمیت یک مدیر پروژه

مدیریت پروژه یا PM که مخفف کلمه ی Project Manager می باشد، یکی از مهم ترین کار ها در میان کسب و کار ها به حساب می آید. اگر چه این شغل نقش مستقیمی در تولید کالا یا خدمات ارائه شده توسط کمپانی ایفا نمی کند، اما وجود یک مدیر پروژه ی با کیفیت در هر کسب و کاری به منظور انجام کار های مدیریتی مربوطه مانند اقدامات لازم برای پیشرفت پروژه، افزایش منافع، کاهش ضرر ها و خسارت ها، تنظیم بودجه و بسیاری از کار های دیگر لازم و حیاتی می باشد.

شاخص های مهم برای تبدیل شدن به یک مدیر پروژه موفق

به نظر شما چه کیفیت ها و شاخص هایی لازم است تا بتوان یک مدیر پروژه را مدیر لایق و با کیفیت دانست؟ در چند سال گذشته، کمپانی مدیریت پروژه ی بین المللی ESI International که کار آن تربیت و آموزش مدیران پروژه است به این سوال پرداخته است.

این کمپانی با طراحی یک نظرسنجی و پخش آن در میان بهترین مدیران پروژه ی خود که موفق به دریافت بهترین نمرات شده اند، این پرسش را مطرح کرده است که یک مدیر پروژه ی با کیفیت، باید دارای چه ویژگی هایی باشد. در این مقاله، به برخی از مهم ترین شاخص های کیفی یک مدیر پروژه از دیدگاه ESI می پردازیم. این شاخص ها شامل موارد زیر می باشند:

برقرای ارتباط موثر

برقرای ارتباط موثر

توانایی برقرار کردن ارتباط با دیگران تقریبا همیشه یکی از مهم ترین ویژگی های یک مدیر، به خصوص مدیر پروژه ی با کیفیت بوده است. یک مدیر پروژه ی موفق، باید به دنبال برقراری ارتباط مفید، روشن و سازنده با اعضای تیم خود درباره اهداف، مسئولیت ها، عملکرد، انتظارات، بازخورد ها و انتقادات و پیشنهادات باشد. به یاد داشته باشید که واضح بودن سخن، رک بودن و واضح بودن سخنان شما بسیار هائز اهمیت است.

پایبندی اخلاقی

یکی از چیز هایی که همه ی ما می دانیم این است که مردم از افرادی که به حرف های خود عمل نمی کنند و صرفا شعار می دهند بیزار هستند. لذا یکی از مهم ترین نکاتی که مدیر پروژه های با کیفیت همیشه باید به یاد داشته باشند این است که رفتار و اعمال آنها، به مراتب بیشتر از کلمات و سخن هایشان بر روی تیم کاری تاثیر می گذارد. یک مدیریت با کیفیت نیازمند متعهد بودن و پایبند بودن به اصول اخلاقی است و باید با تمام وجود به این اخلاقیات اهمیت بدهد.

عشق و علاقه به کار

اگر بخواهیم واقع گرایانه به دنیای کسب و کار نگاه کنیم، هیچ کارمندی از مدیری که روحیات منفی دارد خوشش نمی آید چرا که این مدیران باعث شکست و پسرفت افراد می شوند. آنها رهبران و مدیرانی را می خواهند که به کار خود اهمیت می دهند، هر قدم خود را خوشبینانه و با تدبیر بر می دارند و روحیه ی توانایی انجام کار در آنها دیده می شود. آنها می خواهند بخشی از یک سفر و ماجرا ی مهم باشند و احساس سرزندگی داشته باشند.  کارمندان به دنبال مدیرانی هستند که دارای روحیه ی توانمندی در انجام کار ها را داشته باشند، و نه مدیران و افرادی که هزاران دلیل برای آنها بیاورد تا آنها را قانع کند که انجام کاری نا ممکن است.

تصمیم گیری مناسب

تصمیم گیری مناسب

تصمیم گیری خوب و مناسب نه تنها یکی از مهارت های لازم برای زندگی شخصی است، بلکه یک از مهم ترین توانایی های در زندگی حرفه ای نیز به حساب می آید. مدیریت شغل تصمیم گیری است؛ و مدیران پروژه ها باید تصمیمات بی شماری را در طول کار خود بگیرند تا مسیر و روند پیشرفت پروژه را در مسیر درستی قرار دهند. از آنجایی که همه ی ما می دانیم که یک اشتباه کوچک می تواند کل مسیر و روند پروژه را به سوی نابودی ببرد، از همین رو مدیران پروژه ها باید بتوانند سریع فکر کنند و تصمیمات مناسب و قاطعانه ای بگیرند.

حل مشکلات

هیچ انسانی توانایی اینکه بتواند تمام مشکلات کاری را مدیریت و برطرف کند را ندارد؛ و هیچ شخص عاقلی نیز چنین انتظاری از مدیر خود ندارد. یک مدیر پروژه ی خوب با تیم متخصص خود و مشاوران کاری مد نظر خود مشورت می کند و از نظرات و مشاوره های آنها برای حل مشکلات بهره می برد. این مدیران نظرات تمام افراد را موثر دانسته و هیچ نظری را سبک نمی شمارند.

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *