دلایل اصلی شکست کسب و کار ها

دلایل شکست بسیاری از کسب و کار ها چیست؟

یکی از ابهامات بزرگی که برای کارآفرینان وجود دارد، دلیل شکست کسب و کارهاست. برخی افراد کسب و کار های بزرگی، یکی پس از دیگری راه اندازی میکنند، درحالی که برخی دیگر در مدت کوتاهی با شکست مواجه میشوند.

چرا برخی کسب و کار ها شکست میخورند و برخی پیروز میشوند؟

بدترین بخش شکست کسب و کار این است که کار آفرین آن ، از این اتفاق بی خبر است و اغلب وقتی متوجه آن میشود که دیگر دیر شده است . که این امر با عقل جور در می آید چرا که اگر مدیر یا کار آفرین آن میدانست که مشکل کار کجاست صد در صد جلوی آن را گرفته و کسب و کار خود را نجات میداد .

تقریبا علت شکست کسب و کار ها ، کارآفرین آنهاست

دکتر گرام ادواردز میگوید : طرح اولیه کار مهم نیست، برنامه ریزی پس از آن مهم است.

بر اساس آمار های به دست آمده، بیش از ۲۸ میلیون کسب و کار کوچک تنها در ایالات متحده آمریکا و فقط در سال ۲۰۱۸ به وججود آمده است.

این عدد قابل توجهی است. اما حقیقت ناراحت کننده این است که تنها ۵۰ درصد از آنها باقی میمانند و باقی مانده از دور رقابت حذف میشوند. بد تر از آن این است که تنها حدود یک سوم آنها پس از ده سال بر کار خود باقی میمانند. زندگی برای یک کار آفرین بسیار بی رحمانه است. زندگی که پر از چالش ها و مشکلات است. هر کدام از این چالش ها میتواند شما را از دور رقابت خارج کند.

شکست کسب و کار می تواند دلایل متعددی داشته باشد. لیست زیر شامل چند مورد از مهم ترین آنهاست.

۱ – بی برنامگی : کسب و های زیادی بدلیل نداشتن اهداف بلند مدت و کوتاه مدت نابود شده اند. نقشه شما باید اهداف و موقعیت کسب و کار شما را در چند روز، چند ماه و چند سال آینده مشخص کند. این برنامه باید شامل اهداف و نتایج قابل اندازه گیری باشد. یک برنامه مناسب باید شامل لیست دقیقی از کار ها و برنامه ها به همراه زمان آنها باشد. به یاد داشته باشید که برنامه ریزی نا مناسب اولین دلیل شکست کسب و کار هاست.

بی_برنامگی کارآفرین ، دلیل شکست

۲- اشتباهات مدیریتی : کسب و کار های بی شماری بدلیل مدیریت ضعیف و بی کیفیت از بین رفته اند. مدیر یک کسب و کار باید بتواند تصمیمات درستی بگیرد. از مدیریت مالی گرفته تا مدیریت کارمندان، تمام تصمیمات یک مدیر، چه خوب و چه بد کاملا روی کسب و کار اثر میگذارد. موفق ترین کار آفرینان دائما در حال یادگیری و تلاش برای رسیدن به درجات بالا تر مدیریتی هستند.

۳- متفاوت نبودن : تنها ارائه محصول کافی نیست. شما باید امتیاز ویژه ای داشته باشید، در غیر این صورت در بازار رقابت شکست خواهید خورد. از خود بپرسید : چه چیزی کار مرا از بقیه متمایز میکند؟ چه چیزی کار مرا خاص میکند؟

فهمیدن اینکه رقبای شما در چه زمینه هایی از شما برتر هستند امر بسیار مهمی است. اگر نتوانید از بقیه متفاوت باشید ، نمیتوانید برند اختصاصی خود را بسازید.

۴ – بی توجهی به خواست مشتریان: همه ی کار آفرینان و صاحبان کسب و کار میدانند که مشتری مهم ترین بخش کار است و تقاضای وی مهم ترین چیز است، اما تنها بخشی از آنها به این باور عمل میکنند. کسب و کار هایی که ارتباط خود با مشتریانشان را از دست میدهند به طور قطع شکست خواهند خورد. همیشه به خواست و تمایلات مشتریان توجه ویژه ای داشته باشید. از علاقه آنها به محصولات خود مطمئن شوید. آیا آنها هنوز هم طرفدار محصولات شما هستند؟  آیا ویژگی های جدیدی از شما انتظار دارند؟ نظر آنها درباره شما چیست؟ آیا به آنها گوش میدهید؟

بی توجهی به خواست مشتریان

مدیر یک موسسه آموزشی در مصاحبه ای گفت که آنها به نظرات منفی که درباره آنها داده میشود پاسخ نمیدهند چرا که این نظرات از نظر آنها بی ارزش هستند. این موسسه سه ماه پس از این حرف ورشکست شد.

۵ – درس نگرفتن از شکست کسب و کار ها : همه ما میدانیم که شکست ها اتفاقات ناخوشایندی هستند، ولی اکثر افراد از آنها درس نمیگیرند. اگر واقع بینانه به ماجرا نگاه کنیم، کسب و کار هایی که شکست میخورند ، به دلایل مختلفی شکست میخورند. یکی از این دلایل این است که کار آفرینان نسبت به اشتباهات خود بی تفاوت هستند. اگر چه درس گرفتن از اشتباهات کار سختی است، اما امری حیاتی برای بقای کسب و کار شماست.

۶ – مدیریت بی کیفیت دلیل شکست کسب و کار: نمونه هایی از عادات یک مدیر بی کیفیت عبارتند از نا توانی در گوش کردن ، مدیریت ذره بینی یا عدم اطمینان، کار کردن بدون سیستم و استاندارد های مشخص، ارتباطات اجتماعی ضعیف و عدم انتقاد پذیری.

۷ – کمبود بودجه و سرمایه : این امر میتواند باعث نا توانی در جذب سرمایه گذاران شود. کمبود سرمایه یک زنگ هشدار است. ممکن است نشان از آن باشد که کسب و کار شما نمیتواند خرج و مخارج کسب و کارتان را مانند هزینه های جاری مثل قبض ها، وام ها و دیگر هزینه ها را بپردازد. کمبود هزینه پیشرفت کردن را برای کار شما سخت میکند و ممکن است روند کلی آن را به خطر اندازد.

۸- گسترش زود هنگام : گسترش دادن کارتان در زمان مناسب اثرات مثبتی روی آن خواهد داشت . اما اگر پیش از زمان مناسب این کار را انجام دهید ، کسب و کارتان را نابود خواهد کرد . برای مثال اینکه افراد بسیار زیادی را در مدت زمان کمی به کار گیرید ، یا پول بیش از حدی صرف تبلیغات خود کنید. تا وقتی که کاملا آمادگی پیشرفت ندارید کسب و کار خود را گسترش ندهید.

۹ – مکان نامناسب :  مکان نامناسب یکی از معیابی است که غلبه بر آن ممکن است بسیار سخت باشد. اگر محل کار شما در جای پر رفت و آمدی واقع شده است ، میتوانید از آن به خوبی استفاده کنید.

۱۰ – عدم سود کافی: به عنوان یک کار آفرین، باید همیشه حواستان به میزان سود کارتان باشد . میزان سودی که از کار شما حاصل میشود برای پیشرفت کارتان لازم است. بر اساس آمار های بدست آمده ، تنها ۴۰ درصد از کسب و کار ها سود خالص بدست می آورند. ۳۰ درصد آنها میزان پولی که درمی آورند برابر مخارجشان است و ۳۰ درصد دیگر حتی ضرر هم میکنند.

۱۱- عدم مدیریت تولید باعث شکست کسب و کار: اگر بیش از محصول کمی تولید کنید، به فروشتان آسیب وارد میکند، و بر عکس اگر بیش از حد محصول تولید کنید ، به سود آوری شما آسیب وارد میکند. آمار دقیقی از فروش خود داشته باشید و تولیدات خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

۱۲ – مدیریت مالی ضعیف: برای سهولت در انجام اینکار میتوانید از یک نرم افزار مدیریت مالی و حسابداری حرفه ای استفاده کنید. همیشه صورت حسابی از تمام مخارج داشته باشید و همیشه تصمیمات خود را بر مبنای آنها قرار دهید. همیشه از وضعیت مالی خود اطلاع داشته باشید و بدانید که کجا ایستاده اید. اگر با اعداد و ارقام رابطه خوبی ندارید، یک متخصص امور مالی را بکار بگیرید تا شما را آموزش دهد و حداقل از اصول پایه ای اینکار مطلع شوید.

۱۳ – نداشتن برنامه جانشینی: مدیران آینده ی کسب و کار شما باید از قبل مشخص و شناخته شده باشند. اگر این چنین نباشد ، کسب و کار شما برای زمانی که شما بازنشستگی، کناره گیری یا حتی مرگ شما آمادگی نداشته و ممکن است نابود شود.

۱۴ – استفاده شخصی از منابع کسب و کار: به یاد داشته باشید، کار شما بانک شخصی شما نیست.

۱۵ – شریک نا مناسب: شکی نیست که موفق شدن در کار، به همراه یک شریک مناسب راحت تر است. یک شریک کاری نا مناسب ، در بهترین شرایط باعث ضرر شما ، و در بدترین شرایط ممکن است باعث نابودی کسب و کار شما شود . در انتخاب شخصی که زحمات خود را با او قسمت میکنید باشید

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *