درباره آمار فعالسازی یا Activation Rate چه می دانید‌؟

آمار فعالسازی به چه معناست

آمار فعالسازی چیست؟

آمار فعالسازی (به انگلیسی Activation Rate)، نرخ یا آماری است که تعداد بازدید کنندگانی که با وبسایت یا نرم افزار شما در ارتباط می باشند را اندازه گیری می کند. اساسا فعالسازی را می توان به روش های مختلفی تعریف کرد که این روش ها معمولا به کسب و کار شما بستگی دارد. برای مثال، فعالسازی می تواند شامل تعداد کلیک ها، میزان زمانی که یک بازدید کننده در وبسایت شما طی می کند، صفحات بازدید شده، میزان بازدید ها، دانلود ها، ایجاد اشتراک در وبلاگ یا خبرنامه ایمیلی، یا حتی ثبت نام برای نسخه آزمایشی خدمات و محصولات شما باشد.

فعالسازی می تواند شامل هر عملی باشد که باعث می شود یک بازدید کننده به وبسایت شما باز گردد. این آمار و اندازه گیری اصولا اولین تجربه ی یک بازدید کننده یا مشتری شما از محصولات، خدمات و نرم افزار شما را اندازه گیری می کند.

اهمیت آمار فعالسازی

آمار فعالسازی یکی از مسائلی است که صاحبان استارتاپ ها و کسب و کار های موفق همیشه بر روی آن تاکید داشته اند. یکی از این افراد جورج نورتکات می باشد که بنیانگذار و رئیس شرکت Founders Factory می باشد. او در یکی از صحبت های خود درباره آمار فعالسازی می گوید: «سه تا از مهم ترین متریک ها و شاخص هایی که استارتاپ های تازه کار باید اهمیت ویژه ای برای آنها قائل شوند شامل آمار فعالسازی، نرخ و آمار مشارکت و نگهداری ماه دوم می باشد. آیا مشتریان و مصرف کنندگان تنها محصولات شما را باز می کنند، یا واقعا از آنها استفاده می کنند؟»

نحوه ی محاسبه ی آمار فعالسازی

نحوه ی محاسبه ی آمار فعالسازی

تا وقتی که شما بدانید چه نوع فعالیتی را رصد می کنید، محاسبه ی آمار فعالسازی امری بسیار ساده و راحت است. تنها کاری که باید برای به دست آوردن آمار فعالسازی خود انجام دهید این است که تعداد سیشن ( به انگلیسی Session) های وبسایت خود را بر تعداد فعالیت های انجام شده تقسیم کنید. فرمول آن به شکل زیر می باشد:

آمار فعالسازی = تعداد سیشن های وبسایت / تعداد فعالیت های صورت گرفته

از آنجایی که تعریف های مختلفی برای فعالسازی وجود دارد (برای مثال بازدید از تعداد صفحات، دانلود کردن یک کتاب اینترنتی، نام نویسی در یک لیست ایمیل، نام نویسی برای یک دمو یا نسخه آزمایشی و یا میزان استقبال مصرف کنندگان برای یک تجارت الکترونیکی) به همین دلیل شما می توانید این ارزیابی را به دو روش انجام دهید:

۱- به صورت جدا گانه برای هر کدام از فعالیت هایی که فقط از سیشن های خاص برخی صفحات استفاده می کند.

۲- تمام فعالیت هایی که با استفاده از تمام سیشن ها ترکیب شده اند.

مزایای محاسبه ی آمار فعالسازی

این متریک و شاخص برای تشخیص وضعیت بهینه سازی وبسایت یا نرم افزار شما می تواند بسیار مفید باشد و علاوه بر آن، به شما فرصت های نهفته ای که می تواند منجر به فروش بیشتر شود را نشان می دهد. به طور کلی، آمار فعالسازی بالا تر می تواند به معنای سه چیز باشد:

  1. شما درحال جذب کردن مخاطبان مناسبی برای محصول یا خدمات خود می باشید.
  2. عواملی مانند پیام شما، CTA شماو گرافیک های شما با مخاطبان همسانی و تناسب دارند.
  3. شما سفر مشتری یا مصرف کننده ی خود را آسان تر، پویا تر و لذت بخش تر کرده اید.

معایای محاسبه ی آمار فعالسازی

در صورتی که تعداد سیشن های وبسایت یا نرم افزار شما پایین می باشند، نیازی نیست که خود را بیش از حد درگیر آمار فعالسازی کنید، چرا که این نمونه ای قوی و کافی برای اطلاعات و دیتا های شما برای بررسی تاثیرات تغییرات مختلف نخواهد بود. بنا بر این به جای تمرکز بر روی آمار فعال سازی، بهتر است تمرکز خود را بر روی افزایش تعداد سیشن های خود قرار دهید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *