هرچیزی که باید درباره مدیر ارشد مالی بدانید

آنچه باید درباره مدیر ارشد مالی بدانید

به چه کسی مدیر ارشد مالی می گویند؟

مدیر ارشد مالی یا CFO که مخفف عبارت Chief Financial Officer می باشد، ارشد ترین مدیر اجرایی در زمینه ی مالی است و وظایفی همچون برنامه ریزی های مالی مربوط به شرکت را انجام می دهد. اما وظایق مدیران ارشد مالی به حسا و کتاب کردن ختم نمی شود. آنها باید درکی جامع از کار های مالی شرکت و کسب و کار خود داشته باشند. مدیر ارشد مالی یکی از مهم ترین بخش های مدیریت یک کسب و کار است و نقش او این است که در تصمیم گیری های مالی مهم نظر دهی کند و مشورت دهد.

 اما همانطور که می دانید بخشی از کار مدیر ارشد مالی مربوط به حساب و کتاب کردن نیز هست و آنها باید اطلاعات و نظارت کاملی بر روی جزئیات مربوط به امور مالی یک کسب و کار داشته باشند. آنها در هر دو زمینه ی نظارت بر وضعیت مالی شرکت و هم در طراحی و هدایت شرکت به سوی اهداف مالی خود مسئولیت دارند. مسئولیت اصلی انها این است که بتوانند یک کمپانی و کسب و کار را از نظر مالی در بالا ترین و سود آور ترین حالت ممکن نگه دارند.  

یک مدیر ارشد مالی خوب آینده نگر است و می تواند قرض ها و بدهی های شرکت را با برنامه ریزی ها و استراتژی های بلند مدتی که در سر دارد مدیریت کند. تفاوتی که بین یک مدیر ارشد مالی خوب و ک مدیر ارشد مالی عالی وجود دارد، توانایی آنها در آنالیز کردن اطلعات و دیتا ها و استفاده از آنها برای رساندن شرکت به هدف مالی خود است. به طور کلی مدیر ارشد مالی در کنار مدیر ارشد اجرایی و مدیر عامل ارشد، یکی از سه اشخاصی است که تصمیمات مهم یک شرکت را بر عهده دارد و همچنین به همراه مدیر عامل ارشد، به مدیر ارشد اجرایی گذارش می دهند.

حوضه های مسئولیت یک مدیر ارشد مالی

حوضه های مسئولیت یک مدیر ارشد مالی

به طور کلی، مدیران ارشد مالی در حوضه ی اصلی فعالیت می کنند که شامل گذشته، حال و آینده می باشد. در این قسمت به این سه حوضه ی اصلی و مفهوم این بازه های زمانی می پردازیم.

اطلاعات تکمیلی : هرآنچه درباره علم کسب و کار و بیزینس باید بدانید !

گذشته؛ مدیر ارشد مالی

این بخش شامل وظایف نظارتی مدیران ارشد مالی می شود. یکی از وظایف مدیران ارشد مالی این است که درباره امور مالی گذشته و حال شرکت گذارش تهیه کرده و آنها را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. همچنین آنها در مقابل سهام داران و دیگر مدیران یک کسب و کار نیز مسئول می باشند. آنها بر روی امور مالی روزانه ی یک کسب و کار نظارت دارند و بیش از هر شخص دیگری با این امور ارتباط دارند.

حال؛ مدیر ارشد مالی

این بخش شامل وظایف خزانه داری این مدیران می شود. مدیران ارشد مالی نظارتی کلی بر روی بودجه، درآمد و وضعیت مالی شرکت داشته و در این باره به مدیر عامل ارشد گذارش می دهند. آنها تمامی ریسک ها و خطر ها را در نظر گرفته و بر اساس تحلیل های اقدام به تصمیم گیری درباره امور مالی شرکت می کنند.

آینده؛ مدیر ارشد مالی

قسمت سوم وظایق مدیران ارشد مالی مربوط به مهارت پیشینی و آینده نگری آنهاست.  مدیران ارشد مالی از تمام اطلاعاتی که به وسیله تحلیل های خود به دست آورده اند استفاده می کنند تا با در نظر گرفتن محصولات و خدمات یک شرکت، میزان موفقیت آن را در آینده پیش بینی کنند و تشخصی دهند که چه خدمات و یا کالهایی می تواند سود آور باشد و چه خدمات و کالاهایی می تواند به زیان و ضرر کسب و کار آها منجر شود. این امر می تواند در فعالیت ها و روند کاری شرکت ها و کسب و کار ها در آینده، به خصوص در زمینه ی عرضه ی کالا ها و خدمات بسیار موثر باشد؛ و به همین دلیل است که شرکت ها و کسب و کار ها بر روی مدیران ارشد مالی خود حساب باز می کنند.

همچنین، بر اساس نوع و روند کاری یک کسب و کار، مدیر ارشد مالی ممکن است بر روی زمینه های زیر نیز کنترل و نظارت داشته باشد:

  • ساختار مالی و سرمایه
  • مدیریت ریسک
  • حسابرسی کردن و تهیه گذارش
  • امور مربوط به طرح کسب و کار
  • برنامه رزی های مربوط به امور مالیاتی
  • مدیریت هزینه ها
  • سرمایه گذاری ها
  • ار اند دی (R&D)
  • مدیریت حقوق کارمندان
  • تعیین بودجه برای امور مختلف مانند راه اندازی کمپین ها
  • ارتباط با سرمایه گذاران و سرمایه داران

زندگی روزمره یک مدیر ارشد مالی

افرادی که در زمینه ی مدیریت ارشد مالی فعالیت می کنند اصولات افراد پر مشغله ای هستند و هر روزه مسئولیت های مالی زیادی را به دوش می کشند و با افراد زیادی سر و کار دارند. کار هایی که یک مدیر ارشد مالی در یک روز انجام می دهد شامل موارد زیر می باشد:

  • دریافت گذارش از بخش هایی مانند بخش مالی، خدمات مشتریان و حسابداری و برطرف کردن مشکلات آنها.
  • بررسی ایمیل ها و تماس ها (مانند دیگر مدیران یک مجموعه)
  • نظارت و ارائه پیشنهاد درباره امور بخش های مالی.

در طول یک سال کاری، مدیران ارشد مالی با وظایف دیگری نیز مواجه هستند که برخی از آنها شامل مواردی است که در ادامه مشاهده می کنید:

  • نظارت و رسیدگی به امور مالیاتی ماهانه یا مالیات های فصلی.
  • ارائه ی گذارشات مالی ریز و دقیق، و همچنین ارائه ی پیشنهادات مناسب به مدیران مربوطه به منظور پیش برد امور به بهترین نحو.
  • حاضر شدن در جلسات و ملاقات های مربوط به امور کاری شرکت.
  • تهیه و برنامه ریزی برای امور مربوط به بودجه ی سالانه ی شرکت و همچنین نظارت و بررسی آن در طول سال.
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *