۴ دلیل عمده شکست استارتاپ های رقابتی

۴ دلیل عمده شکست استارتاپ های رقابتی

موفقیت در استارتاپ ها هم تضمین شده و قطعی نیست، قطعا تلاش بیشتر، ایده ی بهتر و تخصص و مهارت ویژه تر می تواند به موفقیت بهتر و سریع تر کمک شایانی بکند. ولی نقطه مقابل موفقیت ، شکست استارتاپ های رقابتی می باشد. هر استارتاپی که شروع به کار می کند به اصطلاح در لبه تیغ حرکت می کند، کوچکترین لغزش و اشتباهی می تواند تاوان سنگینی داشته باشد.

اشتباهات رایجی بین کارآفرینان و موسسان استارتاپ وجود دارد که دلیل بسیاری از این شکست ها همین کوتاهی ها و اشتباهات می باشد، در این مقاله به ۴ دلیل عمده شکست استارتاپ های رقابتی خواهیم پرداخت :

نادیده گرفتن یا دست کم گرفتن رقبا

عقاید زیادی در این باره وجود دارد، برخی بر این اعتقاد هستند که ما باید کار خودمان را به بهترین نحو انجام دهیم و کاری هم به رقبای کاری خود نداشته باشیم، ولی نادیده گرفتن رقبا به هیچ وجه توسط ما توصیه نمی شود، این همان اشتباه بزرگ می باشد.

اشتباه نکنید ما به شما تمرکز و آنالیز افراطی روی کار رقبا با پیشنهاد نمی کنیم، ولی به قول معروف بی خیال شدن و کنار گذاشتن دائمی بررسی روند کاری رقبا نیز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باعث شکست و زمین خوردن استارتاپ می شود.

 

بیشتر بخوانید : تحلیلی بر انواع استارتاپ های ایرانی

 

شکست استارتاپ با افراط در خوشبینی

از مهم ترین و تاثیر گذار ترین شکست ها در استارتاپ ها خوشبینی افراطی کارآفرین یا موسس استارت آپ می باشد. تعداد کمی از استارتاپ ها هزینه تبلیغات و جذب مشتری به سیستم را بیشتر از درآمد و سرمایه اولیه در نظر می گیرند، این موضوع باعث اتلاف هزینه و حتی کمبود بودجه می شود پس از دید منطقی نیز این کار درست نیست.

ایده آل ترین حالت ممکن این است که هزینه تبلیغات و جذب مشتری کمتر از میزان بودجه در نظر گرفته شده یا درآمد خالص باشد، تا به شکست استارتاپ دچار نشویم.

منطقی باشید؛ استارت آپ ها نیاز به هزینه هنگفت ندارند، کارآفرینان باید با حداقل هزینه کسب و کار جدید خود را شروع کنند و به سرانجام برسانند.

مدیر ضعیف ، اصلی ترین دلیل شکست استارتاپ

استارت اپ ها نیاز به یک مسیر یاب یا به اصطلاح بهتر مدیر مسئول دارد، مدیریت بخش مهم و کاربردی استارتاپ می باشد و اشتباه در مدیریت باعث شکست استارتاپ می شود.

بی تجربگی یا عدم توانایی کنترل منابع انسانی و منابع شرکت می تواند باعث ضرر های جبران نا پذیری در استارتاپ بشود. فراهم کردن تیم با تجربه و قوی از لازمه های شروع استارتاپ می باشد، پس رقبا و سایر چالش های موجود را در نظر داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید : چطور رضایت مشتریان کسب و کار خود را افزایش دهیم !

 

برای شکست نخوردن نگاهمان به چه چیزی باشد؟

بدیهی است که در هر استارت اپ و کسب و کاری مشکلات زیادی وجود داشته باشد و یا در مرور زمان به چالش های جدیدی بر بخوریم ولی فراموش نکنید کار کارآفرین یا موسس استارتاپ مرتفع کردن همین چالش هاست. موارد زیر سایر مواردی است که برای مواجه نشدن شکست استارتاپ باید توجه خاصی به آنها داشت :

  • بی توجهی به مشتریان
  • نداشتن سرمایه گذار مناسب
  • تغییر ناگهانی و بی برنامه استراتژی
  • نداشتن مدل کسب و کار مناسب
  • موقعیت مکانی
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *