تمام چیز هایی که باید درباره هزینه جذب مشتری یا CAC بدانید

تمام چیز هایی که باید درباره هزینه جذب مشتری یا CAC بدانید

هزینه جذب مشتری یا CAC چیست؟

هزینه جذب مشتری یا CAC که مخفف عبارت customer acquisition cost می باشد، اصولا به تمام هزینه های فروش و بازاریابی شرکت گفته می شود. به طور کلی، CAC هزینه ای است که مربوط به راضی و قانع کردن یک مشتری برای خرید محصولات یا خدمات شما می باشد و شامل تحقیق کردن، بازاریابی و تبلیغ کردن است.  به بیان دیگر، CAC به هزینه جذب مشتری و منابعی گفته می شود که یک کسب و کار باید برای جذب و به دست آوردن یک مشتری جدید بپردازد.

هزینه ی جذب مشتری یکی از معیار های مهم در دنیای کسب و کار است و هنگام محاسبه و در نظر گرفته این هزینه ها، افراد و خصوصا صاحبان کسب و کار باید اطلاعات و معیار های دیگری نیز مد نظر قرار دهند که برخی از آنها شامل ارزش یک مشتری برای کسب و کار و همچنین برگشت هزینه و سود بدست آمده از این سرمایه گذاری می باشند.

بیشتر بخوانید : چطور رضایت مشتریان کسب و کار خود را افزایش دهیم !

محاسبه و در نظر گرفتن این هزینه ها، به کسب و کار ها کمک می کند تا تصمیم بگیرند که چه مقدار از منابع و هزینه های خود را می توانند صرف یک مشتری بکنند، تا این سرمایه گذاری سود آور و مفید باشد.

چطور هزینه جذب مشتری خود را حساب کنیم

هزینه جذب مشتری اساسا میانگین هزینه ای است که شما در یک بازه ی زمانی، برای جذب یک مشتری صرف می کنید. به منظور بدست آوردن و حساب کردن هزینه جذب مشتری، شما ابتدا باید آمار نسبتا دقیقی از تعداد مشتری هایی که توانسته اید در آن بازه زمانی بدست آورید داشته باشید. علاوه بر آن، باید آمار دقیقی از هزینه هایی که برای امور تبلیغات و بازاریابی خود صرف کرده اید را نیز بدست آورید.

پس از بدست آوردن آمار مشتری های جذب شده و حساب کردن هزینه های صورت گرفته برای بازاریابی، کاری که باید برای محاسبه هزینه های جذب مشتری (CAC) انجام دهید این است که میزان هزینه جذب مشتری که برای تبلیغات و بازاریابی خود صرف کرده اید را تقسیم بر تعداد مشتریان جذب شده کنید.  

اما اگر تمایل داشته باشید که آمار دقیق تر و عمیق تری داشته باشید، می بایست موقع حساب کردن هزینه ها تمام بودجه ی بازاریابی، هزینه ی حقوق پرداخت شده به تیم فروش خود و هرگونه هزینه ای که برای جذب مشتری صرف شده است را نیز حساب کنید.

مقاله مرتبط : بهترین راهکار برای جذب مشتری برند مارکتینگ !

به عنوان مثال، به عنوان صاحب یک نرم افزار یا اپلیکیشن، اگر شما مبلغی معادل ۵۰۰ دلار را در یک ماه، و برای بدست آورد ۱۰۰ کاربر خرج کنید، CAC یا هزینه ی کلی جذب مشتری شما ۵ دلار خواهد بود.

چطور CAC خود را کاهش دهیم

چطور CAC خود را کاهش دهیم

در واقع، راه ها و استراتژی های زیادی وجود دارد که مشاغل و کسب و کار ها بتوانند از طریق آنها هزینه جذب مشتری های خود را کاهش دهند. در این مقاله، ما به برخی از راه هایی که می توانید از طریق آنها هزینه ی CAC خود را کاهش دهید و از صرف هزینه های اضافی خودداری کنید. برخی از این کار های شامل موارد زیر می باشند:

۱- بازار هدف خود را با دقت مشخص کنید

مسئله بسیار ساده است. اگر بتوانید بازار هدف و مشتریان یا مصرف کنندگان خود را به دقت و به طرز درستی انتخاب کنید، شما برنده هستید. بازار هدف و مشتریان شما یکی از اصلی ترین بخش های کسب و کار شما می باشند. درصورتی که شما آنها را به درستی انتخاب نکنید، ممکن است تمام کار ها و هزینه جذب مشتری که انجام می دهید بی فایده باشد.

۲- به مشتریان فعلی خود نیز توجه کنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که مشاغل و کسب و کار ها مرتکب می شوند، و در اکثر مقاله های مربوط به کسب و کار نیز به آنها اشاره می شود این است که اغلب آنها بخش زیادی از تمرکز خود را بر روی جذب مشتریان جدید قرار می دهند.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر شما به فکر جذب مشتریان جدید هستید، هرگز نباید مشتریان فعلی خود را فراموش کنید. حفظ مشتری یکی از کار های مهم در هر کسب و کاری است و باید انجام بگیرد. آنچه باید بدانید این است که هزینه هایی که کسب و کار ها برای جذب یک مشتری متحمل می شوند بسیار زیاد تر از هزینه هایی است که باید برای حفظ و نگه داشتن آن بپردازند.

۳- مراقب کاهش مشتریان باشید

اگر شما صرفا به جذب و بدست آوردن مشتریان توجه کنید و اهمیتی به از دست دادن آنها ندهید، مانند این است که تعداد زیادی طلا را وارد کیسه ای کنید که بر روی دوش شماست، اما کف آن کیسه سوراخی بزرگ وجود دارد!

مقاله مرتبط : چگونه مشتریان ثابت را حفظ کنیم ؟ !

ریزش و کاهش میزان مشتریان می تواند برای هر کسب و کاری یک کابوس باشد چرا که به عنوان یک صاحب نرم افزار، این آمار نشان می دهد که چند نفر نرم افزار شما را از روی تلفن همراه خود یا از روی کامپیوتر خود حذف کرده اند. لذا لازم به ذکر نیست که ریزش تعداد مشتریان فعلی شما، دقیقا برابر افزایش هزینه جذب مشتری یا CAC شماست.

۴- اصل پارتو را به یاد داشته باشید

پی از اینکه به اهمیت اصل پارتو بپردازیم، بیایید ابتدا درباره چیستی اصل پارتو برای کسانی که تا به حال درباره آن چیزی نشنیده اند صحبت کنیم. در گذشته شخصی به نام پارتو (Pareto) در ایتالیا زندگی می کند که بعد ها به مالک قانون پارتو ملغب شد. به گفته ی او، ۲۰ درصد از تلاش های شما، شما را صاحب ۸۰ درصد از نتیجه مورد انتظارتان می کند.

البته واشح است که نسبت ۸۰ به ۲۰ برای همه چیز کارساز نیست؛ اما آنچه مهم است این است که ایده ی اصلی و هدف کلی این اصل را به خاطر بسپارید. بیایید فرض را بر این بگذاریم که شما مالک یک نرم افزار هستید و سعی دارید تا با استفاده از ساخت یک استراتژی بازاریابی به اهداف خود دست پیدا کنید.

در این صورت، ۲۰ درصد از مصرف کنندگان و کاربران شما می توانند ۸۰ درصد از اهداف شما، مانند انجام خرید های درون برنامه ای را برآورده کنند. کاری که شما باید بکنید این است که با استفاده از تجزیه و تحلیل های مناسب و تحقیقات کافی، آن ۲۰ درصد از مشتریان خود را شناسایی کرده و تلاش کنید تا این دسته از مشتریان را برای کسب و کار خود جذب کنید.

۵- بازاریابی خود را اتوماسیون کنید

5- بازاریابی خود را اتوماسیون کنید

اتوماسیون یکی از کار هایی است که تقریبا تمام کسب و کار های موفق در سر تا سر دنیا به نحوی با آن درگیر هستند. اتوماسیون کردن بازاریابی به شما کمک می کند تا در زمینه های مختلفی مانند مدیریت ایمیل ها و پاسخگویی به برخی سوال ها پیشرفت کنید.

با استفاده از اتوماسیون کردن بازاریابی و کسب و کار خود، شما می توانید سرعت انجام کار ها را تا حد بسیار زیادی بالا ببرید. اتوماسیون باعث می شود که بسیاری از کار ها که باید به صورت دستی و فردی انجام شوند، به صورت خودکار و با دقت و سرعت بیشتری صورت بگیرند. لذا به جرات می توان گفت اگر شما اتوماسیون سازی بازاریابی خود را با دقت و با درستی انجام دهید، می توانید تا حد زیادی در وقت و هزینه جذب مشتری خود صرفه جویی کنید.

کمپانی ها و کسب و کار هایی که روند کاری خود را اتوماسیون می کنند، در بازه ی زمانی ۶ الی ۹ ماه شاهد افزایش درآمد خود خواهند بود؛ و همانطور که می توانید حدس بزنید، افزایش درآمد مساوی با کاهش CAC می باشد.

۶- از مزایای تولید محتوا استفاده کنید

تولید محتوا یکی از بزرگترین لطف هایی است که هر کارآفرینی می تواند به کسب و کار خود بکند. تولید محتوا از این جهت بسیار مهم است که افراد، با استفاده از تولید محتوا می توانند با هزینه جذب مشتری اندک، و با اختصاص دادن کمی وقت، توجهات زیادی را به کسب و کار خود جلب کنند.

تنها کاری که باید بکنید این است که محتوا هایی را به همراه کلمات کلیدی مهم تولید کنید. به یاد داشته باشید که باید کلمات کلیدی خود را بر اساس بازار هدف خود، یا مشتریان و مصرف کنندگان خود تعیین کنید.

۷- پشنهاد فروش منحصر به فرد خود را تعریف کرده و نمایش دهید

پیشنهاد فروش منحصر به فرد «به انگلیسی: Unique Selling Proposition» که به اختصار به آن USP می گویند، در حقیقت ماهیت و چیستی کسب و کار شما را معین می کند. در صورتی که شما کسب و کاری را راه اندازی کنید و خاص بودن و منحصر به فرد بودن خود را در آن مشخص نکنید، محصولات و خدمات شما هیچ تفاوتی با دیگر محصولات موجود در بازار نخواهد داشت و نزد مشتریان جذاب نخواهد بود. پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP) شما دلیلی است برای اینکه مشتریان و مصرف کنندگان شما بهتر از مشتریان رقبای شما هستند، و همین امر باعث به وجود آمدن انگیزه برای در مشتریان برای خرید از شما می شود که همین امر برابر با کاهش CAC شما می باشد.

نتیجه گیری

CAC یک امر و معیار مهم برای تمام صاحبان کسب و کار می باشد. نکته ی اصلی این است که شما باید بتوانید فرایند جذب مشتری را طوری مدیریت کنید که بیشترین بازدهی و کمترین هزینه جذب مشتری را در پی داشته باشد. درصورتی که می خواهید کسب و کار خود را بدون اینکه به ورشکستگی برسید بهبود بدهید، باید مراقب هزینه هایی که برای هر مشتری یا مصرف کننده می پردازید باشید و به همین روش استراتژی های بازاریابی خود را مدیریت کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *