نکات کاربردی در آنالیز کردن رقبا

نکات کاربردی در آنالیز کردن رقبای کاری

امروزه در قرنی زندگی می کنیم که افراد زیادی در سر تا سر دنیا روزانه کسب و کار های خود را راه اندازی می کنند. و نکته ای که اهمیت دارد این است که، مهم نیست چقدر ایده ی کسب و کار شما خاص و نو و منحصر به فرد باشد؛ به هر حال افرادی پیش از شما یا بعد از شما بوده و خواهند بود که کسب  و کاری مشابه کسب و کار شما راه اندازی کنند. آنالیز کردن رقبا کاری از نکاتی است که باید در ادامه مقاله دنبال کنید.

در دنیای کسب و کار همه ی صابان کسب و کار سعی می کنند خود را یک قدم از آچه رقبای خود هستند فراتر ببرند. اما این تنها بخشی از سختی مدیریت یک کسب و کار است؛ سوال اصلی که افراد باید از خود بپرسند این است که تا چه حدی برای اینکه از رقبای خود پیشی بگیرید آمادگی دارید؟ و اینکه باید بدانید صرفا دانستن اینکه رقبای شما چه چیزی تولید می کنند به بازار می فروشند به هیچ وجه کافی نیست.

چطور رقبای خود را آنالیز کنیم

امروزه به لطف تکنولوژی و نرم افزار هایی که در حوضه کسب و کار طراحی شده اند، بازاریاب ها و صاحبان کسب و کار بیش از همیشه توانایی این را دارند که درباره بازار رقابت کسب و کار خود آگاهی داشته باشند. این امر که صاحبان کسب و کار و یا بازاریابی های آنها بتوانند به صورت مرتب آمار و تجزیه تحلیل دقیقی دربازه رقبای آنها داشته باشند، برای رسیدن آنها به موفقیت بسیار هائز اهمیت می باشد.

در این مقاله، هدف ما این است که به برخی از زمینه هایی، و اینکه چگونه باید رقبای کاری خود را به صورت مناسبی تجزیه و آنالیز کنید می پردازیم تا با این کار به شما کمک کنیم تا یک قدم فراتر از بازار رقابتی کسب و کار خود حرکت کنید.

رقبای برتر خود را شناسایی کنید

رقبای برتر خود را شناسایی کنید

این سوال اگر چه ممکن است خنده دار باشد، اما آیا شما اصلا رقبای برتر خود را شناسایی کرده اید؟

همه ی کسب و کار ها در هر مقطعی که باشند، افرادی را مشاهده می کنند که کسب و کاری مشابه آنها دارند، گاها از ایده های آنها استفاده می کنند و مشتریان آنها را نیز می دزدند. همه ی کسب و کار ها چه در ابعاد محلی فعالیت کنند، چه در ابعاد ملی یا حتی بین المللی رقبای خود را دارند. اگر کسب و کار شما کسب و کاری است که در ابعاد ملی فعالیت می کند، احتمالا شما صد ها یا حتی هزاران رقیب برای کسب و کار خود دارید که ممکن است حتی آنها را نشناسید.

بیشتر بخوانید : شناسایی و آنالیز کردن رقبا کاری

در صورتی که برای شناسایی رقبای خود نیاز به کمی کمک دارید، گوگل می تواند ابزاری عالی برای این کار باشد و به شما بسیار کمک کند. این کار بسیار آسان است؛ تنها کاری که باید بکنید این است که محصول یا خدماتی که کسب و کار شما تولید می کند را در آن جست و جو کنید تا لیستی از رقبای کاری شما برایتان نمایش داده شود.

محتوای رقبای خود را بررسی و مقایسه کنید

پس از اینکه رقبای خود را شناسایی کردید، می توانید آنالیز کردن رقبا خود را شروع کنید و اطلاعات بیشتر و بیشتری درباره آنها بدست آورید تا درک بهتری از آنها بدست آورده و در نهایت آنها را پشت سر بگذارید.

بررسی و آنالیز کردن محتوای رقبای شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه فرصت هایی برای پیشی گرفتن از آنها دارید. رقبای شما در چه زمینه ای از تولید محتوا فعالیت می کنند و آنها کجا استفاده می کنند؟ در یک وبلاگ؟ یک وبسایت یا مجله ها و رسانه های فیزیکی؟ رسانه های مختلفی که می توانید آنها را بررسی کنید شامل موارد زیر می باشند:

  • پست های وبلاگی
  • اوراق سفید
  • کتاب های الکترونیکی
  • ویدیو ها
  • وبینار ها
  • پادکست ها
  • پاورپوینت ها
  • محتوای بصری
  • سوال و جواب ها
  • سوالات پرسیده شده یا FAQ
  • اخبار
  • انواع مقاله ها
  • عکس ها و اینفوگرافیک ها

پس از اینکه محتوای آنها را شناسایی کردید، می توانید کیفیت و ارزش محتوایی آنها را بررسی کرده، و مهم تر از آن، آنها را با محتوایی که خودتان تولید می کنید مقایسه کنید. مطمئن شوید که روند زمانی پست های آنها را در وبلاگ یا وبسایتشان بررسی کنید و ببینید که هر چند وقت یک بار محتوای جدیدی پست می کنند یا محتویات خود را به روز می کنند. همچنین ببینید که آیا کاری هست که آنها انجام دهند و شما آن را انجام ندهید یا نه.

مقاله مرتبط : سه کار مهم پیش از شروع کردن یک کسب و کار

ساختار سئو آنها را بررسی کنید

فرض ب این می گیریم که بررسی ها و تجزیه و تحلیل های شما نشان داد که رقبای شما محتوای یکسانی تولید می کنند، آن را در همان بازه زمانی که شما محتوای خود را به روز می کنید به روز می کنند، و کیفیت محتوای آنها نیز تفاوت چندانی با شما ندارد. سوالی که باقی می ماند این است که چه چیزی آنها را از شما متفاوت می کند؟ جواب این سوال می تواند ساختار سئو (به انگلیسی SEO) آنها باشد.

در صورتی که کمپانی و کسب و کار شما دارای یک وبسایت یا وبلاگ باشد، احتمالا شما نیز می دانید که ساختار سئو ی شما تا چه حد هائز اهمیت می باشد. هنگامی که بحث بررسی و آنالیز رقبا در میان باشد، همیشه بحث مهم ساختار سئو آنها مطرح می باشد.

سئو چیست؟

سئو یا به انگلیسی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد که به معنای بهینه سازی موتور جست و جو گر می باشد. اساسا سئو به هر کاری می گویند که باعث می شود وبسایت یا وبلاگ شما، در صورت جست و جوی یک کلمه یا عبارت در موتور های جست و جو گر خصوصا گوگل، با رتبه ی بالاتری ظاهر شود و در معرض دید بازدید کنندگان قرار بگیرد. مواردی که یک متخصص سئو آنها را بررسی می کند شامل موارد زیر می باشد:

  • عنوان صفحات
  • ساختار های URL
  • تگ های H1
  • محتوا و مطالب
  • لینک های داخلی
  • لینک های خارجی
  • عکس ها و متن آنها

هنگامی که به بررسی سئو ی یک وبسایت می پردازید، نه تنها باید محتوای آن را بررسی کنید، بلکه باید توجه داشته باشید که رقبای شما از چه کلمات کلیدی در وبسایت و محتوای های خود استفاده می کنند.

فعالیت آنها در شبکه ی مجازی را بررسی کنید

امروزه فضا های مجازی و شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی را در زندگی افراد جامعه ایفا می کنند. همین امر باعث شده که حضور یک کسب و کار در شبکه ی مجازی به صورت روز افزونی افزایش پیدا کند، و به جرات می توان گفت کسب و کاری که در قرن ۲۱ در شبکه ی مجازی فعالیت نداشته باشد، با اختلاف زیاد از رقبای خود عقب افتاده است؛ جچرا که یکی از قدم های مهم هر کسب و کار این است که با مشتریان و مصرف کنندگان خود در ارتباط باشد، و شبکه ها مجازی این امکان را تا حد زیادی ممکن کرده اند.

با این حال، امروزه تقریبا تمام کسب و کار ها موفق از شبکه های اجتماعی استفاده و در آنها فعالیت می کنند و هر کمپانی با استفاده از دستگاه ها و پلتفرم های مختلی این کار را انجام می دهد؛ بنا بر این، قدم بعدی شما این است که فعالیت رقبای خود را در شبکه های اجتماعی بررسی کنید.

در این امر، شما باید دو کار مهم انجام دهید. اول این که ببینید رقبای شما در پلتفرم ها و دستگاه های مختلف، در شبکه های اجتماعی دیده می شوند یا خیر، و همچنین باید بررسی کنید که آنها چطور از پروفایل ها و صفحه های خود در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

انها چه اطلاعاتی را در صفحات خود قرار می دهند و پست می کنند؟ آیا آنها اصلا مطلب یا اطلاعاتی را به اشتراک می گذارند؟ آیا افراد آنها را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند؟ کیفیت پست ها و مطالب آنها در چه سطحی قرار دارد؟ آیا آنها عکس پروفایل دارند؟

اینها همگی سوالات مهمی هستند که موقع بررسی شبکه های اجتماعی رقبای خود باید مد نظر داشته باشید و از خود بپرسید. همچنین نکته ای که هائز اهمیت است این است که بدانید صرفا داشت یک پروفایت یا صفحه در شبکه های اجتماعی، دلیل محکمی بر فعالیت موفق آنها در این شبکه ها و بهره مندی آنها از رسانه های جمعی نیست. 

زمینه هایی که در آنها نیاز به پیشرفت دارید را شناسایی کنید

پس از اینکه رقبای خود، نحوه کار و محتوای آنها، سئوی آنها و فعالیت آنها را در شبکه های مجازی بررسی کردید، اطلاعات بهتر و بیشتری نسبت به اینکه کسب و کار های رقیب شما مشغول چه کاری هستند خواهید داشت.

پس از بدست آوردن این اطلاعات درباره رقبایتان، زمان بررسی و آنالیز کردن کسب و کار خود شما فرا می رسد. کاری که شما باید انجام دهید این است که اطلاعات بدست آورده را نزد خود سازمان دهی کنید، و پس از نگاه کردن به کسب و کار خود، زمینه هایی که کسب و کار شما در آنها نیاز به پیشرفت دارد را شناسایی کنید. به نظر شما کسب و کارتان در چه زمینه هایی نیاز به پیشرفت دارد؟ وبلاگ نویسی و داشتن وبسایت؟ تولید محتوا؟ سئو و افزایش رتبه ی وبسایتتان و افزایش دیده شدن در موتور های جست و جو گر؟ فعالیت در شبکه های مجازی؟ انتخاب با شماست. اما آنچه باید بدانید این است که پیشرفت در هر کدام از این زمینه ها می تواند تاثیر خوبی در کسب و کار شما داشته باشد؛ پس در صورتی که تصمیم که پیشرفت کسب و کار خود گرفته اید، به هیچ وجه نباید از هیچکدام از این زمینه ها چشم پوشی کنید چرا که هر قدم کوچک به سوی پیشرفت می تواند برای رساندن شما به هدفی که در سر دارید موثر واقع شود.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *