مواردی که در برنامه ریزی بازاریابی باید بدانید

نکاتی برای برنامه ریزی بازاریابی

بازاریاب های موفق می گوید: «اگر شما ندانید که به سوی چه مقصدی حرکت می کنید، هر جاده ای ممکن است شما را به آنجا برساند.» در صورتی که شما برنامه ریزی درست و یک استراتژی محکم نداشته باشید، چطور ممکن است بدانید که به کجا می روید و برای رفتن به آنجا به چه چیز هایی نیاز دارید؟

همانطور که می دانید، شما نمی توانید تنها یک مغازه راه اندازی کرده و دست روی دست بگذارید و امیدوار باشید که مردم به سراغ شما بیایند و شما را پیدا کنند. در عوض، یک صاحب کسب و کار موفق به آن معناست که فرد باید دائما به فکر بازاریابی و پیشرفت و ارتقای کسب و کار خود باشد و از این طریق امیدوار باشد که بتواند توجه افراد بیشتری را به کسب و کار خود و محصولات یا خدمات خود جلب نماید. اینجا دقیقا زمانی است که برنامه ریزی بازاریابی اهمیت خود را به نمایش می گذارد.

برنامه ریزی بازاریابی چیست؟

پیش از اینکه بتوانید مستقیما به سراغ برنامه ریزی بازاریابی خود بروید، ابتدا باید درک درستی از اینکه برنامه ریزی بازاریابی چیست داشته باشید. برنامه ریزی بازاریابی به طور معمول شامل یک بخش گسترده از طرح کلی کسب و کار شما می باشد. شاید بتوانید معنی برنامه ریزی بازاریابی را از روی خود کلمه آن بفهمید. در فرهنگ لغت برنامه ریزی بازاریابی به این شکل تعریف شده است: اطلاعاتی که همه ی چیزهایی که لازم شما برای به موفقیت رساندن کسب و کار خود بدانید را شامل می شود.

برنامه ریزی بازاریابی چیست؟

حال که تا حدی با مفهوم کلی برنامه ریزی بازاریابی آشنا شده اید، وقت آن رسیده که شروع به کار کنید. در این مقاله، هدف ما این است که نکات مهمی را که در برنامه ریزی بازاریابی می تواند به شما کمک کند را در اختیار شما قرار داده و مسیر شما را برای رسیدن به موفقیت تا حدی هموار تر کنیم. این نکات شامل موارد زیر می باشند:

از کسب و کار خود شناخت کافی داشته باشید

این کاری است که دقیقا زمانی که مشغول کار کردن بر روی طرح کلی کسب و کار خود (یا بیزینس پلن خود) هستید باید انجام دهید؛ لذا قدم اول نباید کار دشواری باشد. به هر حال هیچکس به اندازه ی شما درباره کسب و کار شما اطلاعات ندارد.

می توانید از این بخش به عنوان یک فرصت برای برآورد کردن کلی کسب و کار خود و روند فعلی آن استفاده کنید، و از شرایط داخلی و خارجی آن اطلاعات لازم را کسب کنید. چه مدت است که کسب و کار خود را تاسیس و راه اندازی کرده اید؟ ساختار کلی کسب و کار شما چیست؟ آیا کسب و کار شما شخصی است یا شراکتی؟ آیا کسب و کار شما از طریق اینترنت فعالیت می کند یا به صورت فیزیکی کار می کنید؟ شما چه نوع کالا ها و خدماتی را ارائه می کنید؟

بازار هدف خود را مشخص کنید

کلمه ی بازار هدف ممکن است کلمه ای باشد که در تمام کلاس های بازاریابی که شرکت کرده اید یا تمام مقاله هایی که درباره کسب و کار و بازاریابی خوانده اید آن را دیده و شنیده باشید. دلیل آن این است که این قسمت یکی از مهم ترین قسمت های بازاریابی و برنامه ریزی بازاریابی می باشد.

در این قسمت از برنامه ریزی بازاریابی تان، شما باید تمام اطلاعات ریز و درشت مشتری ایده آل خود را به صورت لیست در بیاورید. این اطلاعات شامل اطلاعات پایه نظر جنسیت و سن و سال می باشد. همچنین می توانید جزئیات این اطلاعات را افزایش داده و به تصمیم گیری ها و اخلاقیات و رفتار های آنها نیز بپردازید. شناختن دقیق و همه جانبه ی مشتریان شما می تواند برای تعیین کردن استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی شما مفید باشد و هرچه این اطلاعات تکمیل تر باشد بهتر است.

رقبای خود را آنالیز کنید

به نظرتان خوب نمی شد اگر کسب و کار شما در جایی بود که کسی مزاحم آن نبود و شما نیازی نبود که نگران رقبای خود باشید که کسب و کار شما یا مشتریان شما را ندزدند؟ اما متاسفانه دنیای کسب و کار اینگونه نیست. مهم نیست که ایده ی کسب و کار شما تا چه حد شگفت انگیز و خاص باشد، در هر حال همیشه کسب و کار ها و کمپانی هایی وجود دارند که کاری دقیقا مشابه کسب و کار شما را انجام می دهند و این به آن معناست که شما باید تلاش های خود را دو چندان کنید تا در میان آنها بدرخشید.

نیازی به نگرانی و ناراحتی نیست. این چیزی است که همه ی صاحبان کسب و کار با آن رو به رو شده و نگران آن هستند. لذا داشتن اطلاعات کافی از کسب کار های مشابه و رقیب، می تواند در به شما تا حد زیادی کمک کند تا خودتان را از آنها متمایز کنید.

 برای شناختن آنها می توانید از گوگل استفاده کنید؛ بدین ترتیب که نام کسب و کار یا خدمات و محصولاتی که ارائه می کنید را در آن جست و جو می کنید، و پس از یافتن آنها باید اطلاعاتی درباره محتوای آنها، روند های کاری آنها و سئو (SEO) آنها را بررسی کنید.

اهداف خود را تعیین کنید

به قسمت راحت و سرگرم کننده ی این کار رسیدیم. در این قسمت شما باید اهدافی که مربوط به بازاریابی شما می باشند را برای سال جاری تعیین کنید. چه اهدافی در سر دارید که مایل به بدست آوردن آنها هستد؟ آیا هدف ویژه و خاصی را در سر دارید که نسبت به بقیه اهداف اولویت داشته باشد؟

بر اساس موقعیت فعلی شما و ارزو هایی که در سر دارید، می توانید اهداف خود را مشخص کنید. برای مثال اهداف شما می تواند بسیار بزرگ باشد ( مثلا افزایش فروش تا سه برابر یا بیشتر) یا ممکن است کوچک تر باشد و نیازی به سخت تلاش کردن نداشته باشد (برای مثال شروع به فعالیت کردن در شبکه های مجازی) بنا بر این اهداف شما می توانند تا حد زیادی انعطاف پذیر و وابسته به خواسته های شما باشند.

نکته ای که بیش از همه چیز اهمیت دارد این است که تمامی اهداف خود را به صورت یک لیست در آورده و آنها را یادداشت کنید و به عملی شدن یا عملی نشدن آنها فکر نکنید. در این مرحله لازم نیست که ذهن خود را درگیر مسائل منطقی کنید، این کار مخصوص قدم بعدی است.

تعیین بودجه کنید

بسیاری از افراد، خصوصا صاحبان کسب و کار از این قسمت متنفر هستند! اما همانطور که اطلاع دارید، پول یکی از اصلی ترین محور های کسب  و کار است و هیچ کاری بدون داشتن پول به موفقیت نمی رسد.

در هنگام طرح نقشه ی کسب و کار، شما به طور کلی میزان بودجه ی مورد نیاز کسب و کار خود را تعیین کرده اید. اما هنگامی که مشغول برنامه ریزی کسب و کارتان هستید، باید دقت و حساسیت بیشتری نسبت به فعالیت ها و پول مورد نیاز داشته باشید. در نظر دارید چه میزان پولی را برای بازاریابی و پیشرفت کسب و کار خود در سال جاری در نظر بگیرید، و کار هایی که در نظر دارید برای بازاریابی خود انجام دهید چقدر برای شما هزینه در بر خواهد داشت؟ و مهم تر از همه اینکه، این پول از کجا بدست خواهد آمد؟

بودجه بندی به هیچ وجه کار دلچسبی نیست، اما بسیار مهم است که در این قسمت با خود صادق باشید. در صورتی که میزان هزینه ها را در حد نیاز در نظر نگیرید و بیش از حد سعی در صرفه جویی داشته باشید، ممکن است در آینده با مشکلات زیادی رو به رو شوید.

شروع به کار کنید!

 تمام شد! اینها قدم هایی هستند که شما باید برای ساخت برنامه ریزی بازاریابی کسب و کار خود انجام دهید. تنها کاری که باید بکنید این است که این قدم ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. نکته ای که بسیار هائز اهمیت می باشد این است که بدانید بازاریابی امر ساده ای نیست، و از سطح ساده تا پیشرفته متغیر است. آنچه باید در نظر داشته باشید این است که تمامی اینها به آن بستگی دارد که بدانید چه چیزی برای کسب و کار شما مناسب تر است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *