آنچه باید درباره کسب و کار های فصلی بدانید

آنچه باید درباره کسب و کار های فصلی بدانید

کسب و کار های فصلی اساسا کسب و کار هایی هستند که به یکی از دو روش بیزینسی اداره می شوند. اولین روش شامل کسب و کاری است که تنها در فصل های مشخصی از سال فعالیت می کند. مثال های این کسب و کار ها شامل کسب و کار هایی است که در زمینه ی اسکان مسافران در فصل های مسافرتی فعالیت می کنند، یا مراقبت و رسیدگی به باغچه ها و چمن ها، یا سرویس های برف روبی و حذف برف خانه ها اشاره کرد. این کسب و کار ها یا به صورت کامل در بخشی از سال تعطیل می شوند، یا به فعالیت ها و امور خود را تا حد زیادی کاهش می دهند و آن را به کار هایی ساده و پایه مانند امور مالی و حساب داری در فصل های مشخص محدود می کنند.

نوع دوم کسب و کار های فصلی آنهایی هستند که در فصل های مشخصی از سال بسیار سودمند تر از دیگر فصل های عمل می کنند. در اکثر مواقع، تکنیک های کاری یا تبلیغات های خاصی وجود دارد که به منظور افزایش سود و بهره وری در این فصل ها به کار گرفته می شود.

یک «فصل» در اینجا می تواند به معنای یک فصل سه ماهه در تقویم باشد، یا می تواند به معنای زمان کاری مشخص باشد که مربوط به یک مراسم یا مناسبت مشخص است. مثالی که می توان برای این نوع از کسب و کار زد، خرده فروشی است که بخش زیادی از درآمد سالانه خود را در دوران عید و در زمان خرید های عید در می آورد.

مشاغل مبتنی بر فصل های واقعی

در دنیای کسب و کار، نوعی از کسب و کار وجود دارد که امور کاری آنها تنها در فصل های خاصی جریان دارد، درحالی که بسیاری دیگر، به صورت سالانه نسبتا فعال هستند، قسمت اعظم سود سالانه ی آنها در یک یا دو فصل به وجود می آید. به عنوان مثال، می توان به استراحتگاه های مسافرتی که در برخی از مناطق کشور، به خصوص در شمال و مکان های مسافر پذیر اشاره کرد که تنها در بخش هایی از سال و به خصوص در فصل های بهار یا تابستان، و در جنوب کشور گاها در زمستان فعالیت می کنند اشاره کرد. از دیگر مثال های موجود می توان به برگذار کنندگان ورزش های صحرایی، اسکی، تور های مسافرتی، رسیدگی به فضای سبز خانه ها، زمین های گلف، لیگ های ورزشی حرفه ای و مبتدی اشاره کرد.

از مثال های با مقیاس کوچک تر می توان خدمات برف روبی خانه ها، خدمات تمیز کردن و رسیدگی به استخر، دکه های فروش بستنی در تابستان یا دکه های فروش آش و خوراکی های گرم در زمستان را نام برد.

اغلب کسب و کار هایی که اکثر فعالیتشان در یک فصل است، تلاش می کنند تا در صورت امکان در ماه های دیگر سال نیز درآمد خود را تا حدی حفظ کنند. اما در صورتی که به هیچ وجه کسب درآمد امکان پذیر نباشد، این کسب و کار ها معمولا کار خود را در ماه های دیگر تعطیل می کنند و هزینه های خود نظیر پرداخت هزینه به کارمندان را کاهش می دهند. برای مثال، در برخی نقاط، فروشندگان بستی (بجز آنهایی که دارای مغازه هستند)، کار خود را در زمستان و زمانی که دمای هوا به شدت پایین می آید تعطیل می کنند. از طرف دیگر، برخی از استراحتگاه های مسافرتی که ۹۰ درصد درآمدشان در تابستان است، سعی می کنند تا با استفاده از تبلیغات، بخش محدودی از درآمد و مشتریان خود را در فصل های دیگر نیز حفظ کنند.

حتی در فصل های مناسب نیز اوضاع ممکن است ثابت نباشد

برای کسب و کار های فصلی، موقعیت هایی فراتر از کنترل یک کسب و کار به وجود می آید که باعث نوسان و بالا و پایین رفتن فروش در هر سال می شود، و تقریبا هیچ راهی وجود ندارد که بتوان پیشبینی کرد که در هر زمان از سال چه اتفاقی می افتد. شاید بهترین مثال برای این امر، در آب و هوای سرد، میزان بارش برفی باشد که در سال می بارد.

این امر می تواند هر تعداد کسب و کاری را تحت تاثیر قرار دهد که از جمله آنها برخی اردوگاه ها، پیست های اسکی، مغازه هایی که لوازم اسکی می فروشند، نمک و مواد شمیایی ضد یخ اشاره کرد (همچنین عکس این داستان نیز تابستان هایی است که نسبت به دیگر تابستان های سال های گذشته خنک تر و بارانی تر هستند). به این ترتیب، یک زمستان ممکن است به شدت برفی باشد، درحالی که زمستان بعدی کاملا بدون برف بگذرد؛ و هیچ راهی وجود ندارد که بتوان از قبل پیشبینی کرد که وضعیت سال بعد چگونه خواهد بود.

البته برخی از کسب و کار ها از این امر استفاده می کنند و می توانند فروش و قیمت خود را بر اساس برف بسیار سنگین، یا عدم برف افزایش دهند. برای مثال، یک فروشنده تجهیزات اسکی خلاق می تواند فروش ویژه ای برای تجهیزات اسکی در اواخر پاییز داشته باشد. به عنوان یک حقه ی بیزینسی، فروشنده می تواند در صورت گرم تر بودن هوا و عدم بارش برف، با اعمال تخفیف و کاهش قیمت ها تجهیزات خود را با قیمت پایین تری بفروشد.

اگر برف ببارد، در این صورت فروشنده توانسته تمامی محصولات خود را با قیمت نسبتا کامل به فورش برساند. حتی اگر برف نبارد نیز فروشنده ضرر نکرده است، چرا که در این صورت او با استفاده از یک سیاست خاص، توانسته است محصولات خود را بیمه کند و از ضرر خود جلوگیری کرده است.

موفقیت در یک کسب و کار فصلی

در یک کسب و کار که کاملا به صورت فصلی کار می کند، مراحلی وجود دارد که می توان با طی کردن آنها به موفقیت های بزرگتری رسید. دو مورد از مهم ترین فاکتور های رسیدن به موفیت در کسب و کار های فصلی، شامل مدیریت گردش نقدی و به کار گیری کارکنان مناسب است.

روزنامه ی Tribune Business News در مقاله ای به آقای تاد بینفورد (به انگلیسی Todd binford) که یک کمپانی محوطه سازی سنگ و خاک داشته است اشاره می کند. در طی سال ها، Binford از اشتباهات خود درس گرفت و آموخت که چطور در فصل های غیر کاری خود پول های خود را مدیریت کند.

حقه هایی که او به کار برد شامل عدم پرداخت حقوق به خود در ماه های زمستان، پرداخت حقوق عالی به کارمندان در ازای کار کردن ۶۰ تا ۸۰ ساعت در طول زمستان، قطع همکاری با آنها در هر زمستان به ازای پرداخت پول کمتر و کار کردن ۴۰ ساعته، و سپس مدیریت کردن قبوض و پرداخت اکثر آنها در تابستان بود.

تاد بینفورد در مصاحبه ای که با این روزنامه داشته است در این باره می گوید:

شما فقط باید عادت کنید تا پول خود را مدیریت کنید و سعی کنید تا هر پولی که به دست میآاورید را فورا خرج نکنید.

پیدا کردن و نگه داشتن کارمندان مناسب یکی دیگر از فاکتور های کلیدی رسیدن به موفقیت در کسب و کار های فصلی است. اگر چه پرداخت حقوق خود و به وجود آوردن شرایط و فضای کاری مناسب فاکتور های بسیار مهمی هستند، اما تاکتیک های دیگری نیز وجود دارد که کسب و کار های کوچک می توانند از آن استفاده کنند.

آگاه نگه داشتن کارمندان از اینکه شرایط فصلی چطور بر روی کمپانی شما تاثیر می گذارد نیز ایده ی خوبی است، چرا که کارمندان اهمیت خود برای یک کمپانی را درک می کنند. این امر همچنین به کارکنان کمک می کند تا بهترین زمان را برای تغییر شغل شناسایی کنند.

هنگام به کار گیری کارکنان جدید، صاحبان کسب و کار ها معمولا دو منبع مهم و مناسب از کارکنان، یعنی دانش آموزان و بازنشستگان را نادیده می گیرند. دانش آموزان برای کار های تابستانی گزینه هایی عالی هستند، چرا که آنها در این زمان به مدرسه نرفته و می توانند به خوبی در این زمان مشغول به کار باشند؛ ضمن اینکه بخش زیادی از دانش آموزان نیاز دارند تا در تابستان کار کنند و در پاییز هزینه های تحصیل خود را بپردازند.

علاوه بر دانش آموزان، بازنشستگان نیز می توانند کارکنان خوبی باشند، چرا که آنها دارای سال ها تجربه در زمینه ی کاری و تخصصی خود هستند، اما دیگر توان و علاقه ای برای کار کردن به صورت تمام وقت را ندارند. بنا بر این، شغلی که تنها چند ماه در سال به آن مشغول باشند می تواند انتخاب ایده آل و مورد پسندی برای آنها باشد.  

یک تاکتیک دیگر که کسب و کار های فصلی می توانند از آن برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند، این است که کسب و کار خود را گسترش دهند و محصولات جدیدی را ارائه دهند که در فصل های مخالف فصل های کاری آنها نیز موثر واقع شود.

 به عنوان مثال، یک کمپانی که در فصل بهار کار می کند و فعالیتش در زمینه ی باغبانی و رسیدگی به فضا های سبز است، می تواند کسب و کار خود را گسترش دهد و به خدمات خود، برف روبی خانه ها را نیز اضافه کند تا در فصل های سرما که کار رسیدگی به باغچه ها به اتمام می رسد، بتواند با ارائه این خدمات کسب و کار خود را حفظ کند و خدمات دیگری ارائه دهد و کسب درآمد خود را متوقف نکند.

 نکته ای که وجود دارد و صاجبان کسب و کار های فصلی باید به آن توجه کنند، این است که خدمات یا محصولات جدید باید تا حدی شبیه به محصولات یا خدمات فعلی یک کسب و کار باشد ( همانند مثال ذکر شده که هردوی آنها مربوط به ارائه خدمات برای منازل بود) تا صاحب کسب و کار نیازی به آموختن مهارت ها و تجربه های کاملا متفاوت و جدید، و سرمایه گذاری های عظیم و سنگین نداشته باشد.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *